Anna’s Conflicts in Gaining Her Existence in Jodi Picoult’s Novel Entitled “My Sister’s Keeper”

Dewantara, FXAndaka (2013) Anna’s Conflicts in Gaining Her Existence in Jodi Picoult’s Novel Entitled “My Sister’s Keeper”. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Eksistensialisme adalah cabang pemikiran filsafat yang diawali dengan subjek berupa manusia; bukan hanya pemikiran manusia, tetapi juga tindakan, perasaan, dan individu manusia yang hidup. Terkait dengan teori, peneliti perlu memahami arti dasar dari eksistensialisme. Penelitian ini dilakukan untuk mencari hubungan antara teori eksistensi dengan bagaimana tokoh utama dalam novel ini menemukan arti keberadaannya di dunia. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif, yang dilakukan dengan cara analisis novel dan menghubungkannya dengan teori terkait. Penelitian ini merupakan analisis sastra sebab penelitian ini menggunakan sifat-sifat dari tokoh utama dalam novel. Sifat-sifat dari karakter utama dianalisis menggunakan teori eksistensialisme dari Jean Paul Sartre. Hasil penelitian menunjukkan bahwa tokoh utama dalam novel ini berjuang untuk menemukan apa arti keberadaannya di dunia ini di kalangan masyarakat sekelilingnya dengan mengejar kebebasan untuk hidup normal melalui cara mngajukan kasus mengenai dirinya ke pengadilan dengan bantuan dari beberapa orang. Dalam hubungan teori keberadaan oleh Jean Paul Sartre, karakter utama menemukan bahwa dia ada untuk menjadi donor organ untuk kakaknya dan bahwa dia ingin mendapatkan kebebasan untuk hidupnya karena dia tidak ingin menjadi donor organ lagi. Dari hasil penelitian, bisa didapatkan beberapa saran. Peneliti harus memberikan perhatian terhadap konflik lain yang tokoh utama dalam novel ini alami, yang merupakan efek dari konflik psikologisnya dalam perilaku dan kehidupan sehari-hari. Ada juga banyak kesempatan bagi peneliti selanjutnya untuk menggunakan berbagai pendekatan untuk menganalisis novel, atau menggunakan eksistensialisme untuk menganalisis karya sastra lain.

English Abstract

Existentialism is a branch of philosophical thinking that begins with the human subject—not merely the thinking subject, but the acting, feeling, and living human individual. Related to the theory, researcher needs to grasp the basic meaning of existentialism. This study is carried out to establish connection between the theory of existence and how the main character in the novel find the meaning of her existence in this world. This study is a qualitative one, which was conducted by the study of literature then connect it with the related theory. This study is a literature analysis since this study uses the traits of the main character in the novel. The main character‘s traits are analyzed using the existentialism theory of Jean Paul Sartre. The result of the study revealed that the main character in this novel was struggling to find what was the meaning of her existence in this world among people in her surrounding by pursuing her freedom to live a normal life through appealing herself to the court by the help of several people. In relation of the theory of existence by Jean Paul Sartre, the main character found that she existed to be an organ donor for her sister and that she wanted to gain freedom for her existence since she did not want to be an organ donor anymore. From the result of the study, some suggestions may be derived. The researcher should give attention to another conflict that main character in this novel experienced, which is the effect of her psychological conflict in her behavior and her everyday life. There are also many opportunities for the next researcher to use various approaches to analyze this novel, or using existentialism to analyze other literary works.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2013/201/051308260
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Hasbi
Date Deposited: 12 Sep 2013 10:29
Last Modified: 18 Oct 2021 05:28
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/100662
[thumbnail of Skripsi_-_FX_Andaka_D._(0610330022).pdf]
Preview
Text
Skripsi_-_FX_Andaka_D._(0610330022).pdf

Download (2MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item