Language Learning Strategies Used by Male and Female Students of International Undergraduate Program of Faculty of Administrative Science Universitas Brawijaya

Sholichah, Hidayatus (2013) Language Learning Strategies Used by Male and Female Students of International Undergraduate Program of Faculty of Administrative Science Universitas Brawijaya. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Mahasiswa mungkin akan menghadapi beberapa kesulitan selama proses pembelajaran bahasa Inggris sebagai bahasa asing dikarenakan Bahasa Inggris dan Bahasa Indonesia memiliki perbedaan dalam kosakata, pengucapan, struktur bahasa, dan lainnya. Mereka harus mengatur strategi dalam belajar bahasa untuk mencapai prestasi akademik. Studi ini fokus pada penelitian strategi pembelajaran bahasa yang digunakan oleh mahasiswa Program Internasional tahun akademik 2012 Fakultas Ilmu Administrasi Universitas Brawijaya dan penelitian pada perbedaan gender dalam menggunakan strategi pembelajaran. Pendekatan yang digunakan adalah kuantitatif. Peserta penelitian ini adalah 31 mahasiswa yang terdiri dari 12 mahasiswa laki-laki dan 19 mahasiswa perempuan. Data Penelitian ini terdiri dari kuesioner latar belakang individu dan kuesioner SILL yang diadaptasi dari Oxford (1990). Hasil studi menunjukkan mahasiswa cukup menggunakan ke-enam kategori strategi pembelajaran dalam proses belajar mereka. Hal ini dapat diukur dari keseluruhan strategi pembelajaran bahasa mereka berada pada level sedang. Hasil penelitian menunjukkan bahwa strategi metakognitif yang paling sering digunakan oleh mahasiswa sedangkan strategi memori merupakan strategi yang sangat jarang mereka gunakan. Meskipun ada perbedaan nilai rata-rata pada keseluruhan strategi pembelajaran bahasa yang digunakan oleh mahasiswa lakilaki dan perempuan, hasil uji-T dan Chi-Square tidak menunjukkan adanya perbedaan yang signifikan dalam strategi pembelajaran yang digunakan oleh mahasiswa baik laki-laki maupun perempuan secara statistik. Hal ini juga berarti bahwa tidak adanya hubungan yang signifikan antara perbedaan gender dengan pilihan stategi pembelajaran bahasa. Kesimpulannya, studi ini memberikan pemahaman yang lebih baik bagi dosen atas penggunaan dan peningkatan strategi belajar pada mahasiswa. Selain itu, dalam temuan menunjukkan bahwa walaupun laki-laki dan perempuan memiliki tipe psikologis yang berbeda, dalam hal ini perebedaan tersebut tidak mempengaruhi cara mereka dalam memilih strategi belajar. Oleh karena itu, dalam memilih strategi yang efisien disarankan bagi mahasiswa untuk mengolaborasi beberapa strategi pembelajaran bahasa berdasarkan tujuan mereka.

English Abstract

During the process of learning English as a foreign language, students would possibly encounter some difficulties. This condition happens because the two languages, Indonesian and English, have different vocabularies, pronunciations, language structures, and others. In order to achieve their academic achievement they should manage their strategies in learning. This present study focuses on the investigating learning strategies of International Undergraduate Program students of Faculty of Administrative Science Universitas Brawijaya and examines the gender differences in learning strategies. The approach used is quantitative study. The participants of this study were 31 students including 12 male and 19 female students. The survey comprised an individual background questionnaire and Strategy Inventory for Language Learning (SILL) adopted from Oxford (1990). This study revealed that the students moderately employed the six categories of learning strategies in their learning process. This finding can be measured by the overall language learning strategies which fall into medium level. The result showed that metacognitive strategies are the most frequently used by the students whereas memory strategies are the lowest frequently used. Although there are differences in the mean score for the overall language learning strategies used by male and female students, the statistical t-test and chi-square result showed that there is no statistically significant difference in learning strategies used by male and female students. It means that there is no significant correlation between gender differences and the choice of language learning strategies. In conclusion, this study provides lecturers with better understanding of students’ learning strategies used and enhances students’ learning. Besides, the finding showed that even though male and female have a different psychological type, in this case those differences do not affect their way in choosing language learning strategies. Hence, in choosing the efficient strategies it is suggested for the learners to mix all of the language learning strategies based on their goals.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2013/171/051307694
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Hasbi
Date Deposited: 18 Sep 2013 09:34
Last Modified: 18 Oct 2021 04:50
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/100632
[thumbnail of HIDAYATUS_SHOLICHAH_-_0911110182.pdf]
Preview
Text
HIDAYATUS_SHOLICHAH_-_0911110182.pdf

Download (2MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item