Fidayanti, Firdia (2013) Lexical Storage in Tourism Students of Vocational Education Program Universitas Brawijaya (Word Association Test Case Study). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Dalam berkomunikasi sangat penting sekali untuk mempelajari leksikal, karena leksikal merupakan bagian yang sangat penting bagi seseorang dalam menguasai suatu bahasa. Semua informasi tentang leksikal di organisir di dalam mental leksikon termasuk bagaimana kata itu disimpan dan dihubungkan dengan kata-kata lain. Penelitian ini akan menginvestigasi penyimpanan leksikal pada mahasiswa pariwisata, Program Vokasi, Universitas Brawijaya. Karena itu ada dua masalah yang harus diselesaikan dalam penelitian ini yaitu, (1) Tipe assosiasi kata apa yang ditemukan pada mahasiswa pariwisata program vokasi, Universitas Brawijaya, (2) Tipe assosiasi kata apa yang paling dominan yang ditemukan pada mahasiswa pariwisata program vokasi, Universitas Brawijaya. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif yang diaplikasikan dalam model studi kasus karena penelitian ini akan menginvestigasi pola penyimpanan kata pada sekelompok mahasiswa. Penelitian ini menemukan bahwa ada tiga tipe dari empat tipe assosiasi kata yaitu sintagmatik assosiasi, paradigmatik assosiasi, dan encyclopaedic assosiasi. Sintagmatik assosiasi meliputi dua sub tipe; kolokasi dan multi word items, paradigmatik assosiasi meliputi empat sub tipe; sinonim, koordinasi, subordinat,dan superordinat. Tipe yang paling dominan ditemukan adalah sintagmatik (85 respon/48%) dan multi word items menjadi tipe yang paling dominan (43 respon/ 24%), diikuti oleh kolokasi (42 respon/ 24%). Tipe yang dominan kedua adalah encyclopaedic assosiasi (65 respon/ 37, 71%) dan yang terakhir adalah paradigmatik assosiasi (25 respon/ 17%). Munculnya sintagmatik sebagai tipe yang paling dominan menunjukkan bahwa kata tidak disimpan secara independen, namun dihubungkan dengan katakata yang sering muncul bersamaan. Peneliti memberikan beberapa masukan kepada peneliti selanjutnya yang ingin melakukan penelitian dengan topik yang sama untuk menggunakan teori yang lebih banyak dan beragam dengan melibatkan objek yang berbeda seperti melibatkan siswa menengah atas pada level yang berbeda untuk mendapatkan data yang beragam dan dapat memperkaya kajian psikolinguistik.
English Abstract
In communication, a study about lexical item becomes an important thing because it is a fundamental part for languange learners in mastering language comprehensively. All of information about knowledge of lexical items is organized well in mental lexicon including how the way they store and associate some certain words. This study wants to investigate lexical storage in tourism students of vocational program. Two research problems have to be solved in this study, namely the types of word association responses produced by tourism students of vocational program and the most dominant response produced by tourism students of vocational program. The research method used in this research is a qualitative method. The research design which is applied in this research is a case study because this reseach investigates about lexical storage on a group of students. This research reveals that there are three types of word associations which are produced, namely; syntagmatic association, paradigmatic association, and encyclopaedic association. Syntagmatic association covers two sub-types; collocation and multi word items, and then paradigmatic association covers four su-types; synonymy, co-ordination, subordinate, and superordinate. The most dominant responses produced by the participants in this research belong to syntagmatic association (85 responses/ 48%) and multi word items becomes the most dominant sub-type of syntagmatic association (43 responses/ 24%), followed by collocation (42 responses/ 24%). The second dominant response is encyclopaedic association (65 responses/ 37, 71%) and the least response belongs to paradigmatic association (25 responses/ 17%). The emergence of syntagmatic association as the most dominant response in this study shows that in storing words, the participants actually do not store certain words as a single item, but they relate them to the words that mostly occur together. The writer suggests next researchers, who want to conduct a study in the same topic should enrich the theory, and involve different group of participants. They can investigate high school students in different level of study to get various results and develop the psycholinguistics study.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2013/170/051307693 |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | Hasbi |
Date Deposited: | 17 Sep 2013 08:59 |
Last Modified: | 18 Oct 2021 04:48 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/100631 |
Preview |
Text
FIRDIA_FIDAYANTI_(0911110168).pdf Download (2MB) | Preview |
Actions (login required)
View Item |