The Application of Language Learning Strategies Used by Students of General English Class of International Language Programs (ILP) Kediri and Their Correlation with Academic Achievement

Martinez, Diana (2013) The Application of Language Learning Strategies Used by Students of General English Class of International Language Programs (ILP) Kediri and Their Correlation with Academic Achievement. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Mempelajari bahasa Inggris sebagai bahasa asing tidak semudah mempelajari bahasa pertama dan kedua karena banyaknya perbedaan antara bahasa asing, bahasa pertama, dan bahasa kedua yang menyebabkan masalah dalam proses pembelajaran. Dalam mempelajari bahasa asing, dibutuhkan strategi untuk membantu para pelajar. Dengan menggunakan strategi tersebut, proses pembelajaran akan menjadi lebih efektif. Karena tujuan siswa kursus bahasa Inggris adalah meningkatkan kemampuan bahasa Inggris dengan mengaplikasikan strategi pembelajaran, studi ini bertujuan untuk mengetahui strategi pembelajaran bahasa yang diaplikasikan oleh mereka dan korelasinya antara aplikasi strategi pembelajaran bahasa dan pencapaian akademik. Studi ini menggunakan pendekatan kuantitatif deskriptif dan survei berkaitan dengan studi korelasi. Subjek dari studi ini adalah 46 siswa dari 201 siswa kelas General English International Language Programs Kediri yang diambil secara acak. Data studi ini didapat dari kuesioner SILL yang diisi oleh para siswa dan nilai akademik mereka pada akhir level. Hasil studi ini mengungkapkan bahwa pengaplikasian strategi pembelajaran bahasa berada pada level sedang, yang berarti para siswa terkadang menggunakan strategi pembelajaran. Secara spesifik, metakognitif merupakan strategi yang paling sering digunakan, diikuti oleh strategi sosial, afektif, kompensasi, kognitif dan memori. Ditemukan sebuah korelasi positif rendah antara metakognitif dan sosial strategi dengan pencapaian akademik. Alasan yang mendasari korelasi rendah tersebut disebabkan oleh konteks penggunaan bahasa Inggris sebagai bahasa asing di Indonesia. Sebagai saran, diharapkan para pengajar dapat mengenalkan dan menekankan strategi pembelajaran bahasa pada para siswa, terutama strategi metakognitif dan sosial untuk pencapaian akademik yang lebih baik.

English Abstract

Learning English as a foreign language is not as easy aslearning the first and the second language since there are some differences among foreign language, first language, and second language that may cause problems in learning process. In learning foreign language, it needs some strategies to help learners. By applying the strategies, it will make the learning process becomes more effective. Since the goals of English course students are to enhance their English competence by practicing English, this study is aimed to examine the language learning strategies applied by students of General English class of ILP Kediri, and the correlation between the application of language learning strategies and academic achievement. This study used descriptive quantitative approach and survey related to correlation study. The subjects of this study were 46 students out of 201 students of General English class of International Language Programs Kediri taken by random sampling. The data were taken from Strategy Inventory for Language Learning (SILL) questionnaire completed by the students and their academic score at the end of the level. The results show that the use of overall language learning strategies falls into medium level, meaning that the students sometimes used those strategies. In particular, metacognitive strategies are found as the most frequently used strategies, followed by social, affective, compensation, cognitive, and memory strategies. There is a positive low significant correlation among metacognitive and social strategies and academic achievement. The possible reason of low correlation is caused by the context of English use since English is considered as a foreign language in Indonesia. In suggestion, it is expected that the teachers can introduce and emphasize the application of language learning strategies to the students, especially metacognitive and social strategies intended for the better academic achievement.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2013/165/051307688
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Hasbi
Date Deposited: 17 Sep 2013 14:17
Last Modified: 18 Oct 2021 04:28
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/100625
[thumbnail of THESIS_-_DIANA_MARTINEZ_-_0911110142.pdf]
Preview
Text
THESIS_-_DIANA_MARTINEZ_-_0911110142.pdf

Download (3MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item