Learning Styles Used by Students of Basic English Course (BEC) Pare

Hidayah, UlfaN (2013) Learning Styles Used by Students of Basic English Course (BEC) Pare. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Gaya belajar merupakan salah satu factor yang terpenting untuk membantu cara siswa belajar bahasa kedua dan bahasa asing. Kebiasaan belajar setiap individu dibutuh kandukungan yang lebih efektif, seperti pembelajaran di kursusan bahasa Inggris. Gaya belajar dapat diklasifikasikan menjadi visual, kinesthetic, tactile, group, and individual. Studi ini dilakukan untuk mengetahui gaya belajar bahasa yang diaplikasikan oleh siswa-siswi Basic English Course di Pare, Kediri. Studi ini menggunakan pendekatan deskriptif kuantitatif untuk mendeskripsikan gaya belajar pada siswa BEC. Subjek dari studi ini adalah delapan puluh siswa kelas pelatihan pada Basic English Course Pare yang diambil secara acak. Data studi ini di dapat dari kuesioner PLSP dibuat oleh Joy M. Reid. Setiap angka gaya pembelajaran diklasifikasikan menjadi tiga yaitu major, minor, dan negligible. Hasil studi ini mengungkapkan bahwa sebagian besar menyukai gaya belajar bahasa secara auditori dengan rentang tingkat tertinggi sampai tingkat terendah adalah gaya belajar auditory dengan skor 60%, kinesthetic dengan skor 57.5%, group dengan skor 57.5%, tactile dengan skor 47.5%, individual dengan skor 43.9%, dan visual dengan skor 21.5%. Mengacu pada studi ini, penulis menyimpulkan bahwa setiap siswa belajar berdasarkan gaya belajar mereka sendiri dan memiliki gaya belajar yang berbeda dapat mendukung kemajuan pembelajaran. Sebagai saran, diharapkan institusi (BEC Pare) dapat menambah fasilitas untuk mendukung proses pembelajaran, contohnya memberikan fasilitas LAB Bahasa Inggris. Saran untuk siswa-siswi, pembelajaran akan dirasa lebih efektif jika mereka selalu konsisten mendengarkan materi dan focus mendengarkan penjelasan guru. Saran untuk guru-guru, agar mereka dapat membantu siswa memahami gaya belajar mereka, dan saran untuk peneliti selanjutnya agar dapat menganalisa dengan langkah lain dan menggunakan model lain dalam proses pembelajaran mengenai kesuksesan siswa.

English Abstract

Learning styles are the important factors to help students to learn a second or foreign language. A learning habit of every individual is needed to support the student’s learning to be more effective, for example by taking an English course. Learning styles can be classified into: visual, auditory, kinesthetic, tactile, group, and individual. This study is conducted to examine the language learning styles applied by the students of Basic English Course (BEC) in Pare, Kediri. This study applies descriptive quantitative approach, aimed at describing the learning styles of BEC students. The subjects of this study are eighty students of Basic English Course taken by random sampling. The data were taken using Perceptual Learning Style Preferences (PLSP) questionnaire, designed by Joy M. Reid. Every number of learning styles is classified into three categories, namely: major, minor, and negligible learning style preferences. The result of this study reveals that the most preferred language learning styles are auditory major learning style which falls into the highest score to the lowest score are auditory with the mean score of 60%, kinesthetic with the mean score of 57.5%, group with the mean score of 57.5%, tactile with the mean score of 47.5%, individual with the mean score of 43.9%, and visual learning style with the mean score of 21.5%. From this study, it can be concluded that every student learns based on their own learning style and has different learning styles which can support their progress in learning. In suggestions, it is expected that the institution can add some facilities to support the learning process for example English LAB. For the students, it can be more effective if they always be consistent listening the material and focus on hearing the teacher’s explanation. For the teachers, they can help students in understanding their learning styles, and for the next researchers can analyze with other measurements and the other model of learning styles to measure students’ success.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2013/156/051307644
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Hasbi
Date Deposited: 18 Sep 2013 14:33
Last Modified: 18 Oct 2021 03:28
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/100615
[thumbnail of PDF.pdf]
Preview
Text
PDF.pdf

Download (5MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item