Gender Differences in the Use of Parts of Speech: An Analysis of Popular and Femina Magazines

Meodia, Arindra (2013) Gender Differences in the Use of Parts of Speech: An Analysis of Popular and Femina Magazines. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Majalah sebagai teks tertulis merupakan bagian penting dari masyarakat karena majalah dirancang untuk orang banyak dan sebagai bagian dari media massa, majalah mempunyai kekuatan untuk mempengaruhi pandangan dan pendapat masyarakat. Sekarang ini banyak sekali majalah yang diterbitkan khusus untuk pria dan wanita. Dalam penelitian ini, peneliti fokus dalam menganalisa perbedaan majalah pria dan wanita dalam penggunaan penggolongan kata khususnya kata ganti dan kata sandang. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengidentifikasi perbedaan majalah pria dan wanita dalam penggunaan kata ganti dan kata sandang. Penelitian ini dimaksudkan untuk melihat apakah kata ganti banyak digunakan oleh wanita atau tidak. Hal ini dikarenakan wanita lebih banyak berbicara mengenai suatu hubungan, oleh karenanya wanita lebih cenderung menggunakan kata ganti yang membawa identitas dari “sesuatu”. Penulis memilih majalah Popular dan Femina sebagai sumber data karena isi dari Popular dipercaya mewakili karakter pria dan Femina dipercaya mewakili karater wanita. Penelitian ini meggunakan metode deskriptif dalam penelitian kualitatif dan analisa dokumen. Penulis membandingkan topik majalah dan menemukan tiga belas topik yang sama. Selanjutnya, penulis melakukan enam tahap dalam menganalisa data: mengidentifikasi data, mengorganisir dan mengelompokkan data, menyajikan data dalam bentuk angka, menganalisa data, mendiskusikan hasil temuan, dan menarik kesimpulan. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa terdapat delapan topik dari tiga belas topik dimana kata ganti digunakan lebih banyak dalam majalah Femina dari pada majalah Popular. Femina menggunakan kata ganti dengan persentase lebih besar dibanding dengan Popular. Persentase untuk Femina adalah 44.6%, sedangkan Popular 37.3%. Sehingga dari hasil temuan dapat disimpulkan bahwa kata ganti lebih banyak digunakan dalam majalah wanita (Femina) dibandingkan majalah pria (Popular). Penelitian ini diharapkan dapat memberikan manfaat kepada mahasiswa program studi sastra Inggris, pembaca, dan peneleti selanjutnya. Untuk memperoleh hasil penelitian yang lebih baik, disarankan kepada peneliti selanjutnya untuk mencari lebih banyak lagi referensi mengenai perbedaan gender dan menyelidiki serta meneliti fenomena lain dalam bahasa dan gender.

English Abstract

Magazines as written texts are integral parts of society because magazines are designed for masses and as a part of mass media they have power to influence the perception and opinions of mass audience. Today there are many magazines published specifically for men and women. In this research, the researcher focuses on analyzing the differences of male and female magazines in the use of parts of speech which are pronouns and specifiers. The objectives of the study are to identify the differences of male and female magazines in the use of pronouns and specifiers. This research is intended to see whether pronouns are used with greater frequency in female or not. Since women talk more about relationships, they tend to use pronouns which convey the identity of the "thing". The researcher selects Popular and Femina magazines as the data sources since the contents of Popular are believed to represent male’s characteristics and of Femina are believed to represent female’s characteristics. This research uses descriptive method in qualitative research and documentary analysis. The researcher compares the topics of magazines and finds thirteen similar topics. Furthermore, the researcher takes six steps in analyzing the data: identifying, organizing and coding the data, displaying the data into numbers, analyzing the data found, discussing the finding, and drawing conclusion. The results of this research show that there are eight topics out of thirteen topics in which pronouns are used with greater frequency in Femina rather than in Popular. Femina uses pronouns in higher percentage rather than Popular. The percentage is 44.6% for Femina and 37.3% for Popular. Therefore, it can be inferred from the finding that pronouns are used with greater frequency in female magazine (Femina) rather than male magazine (Popular). This research is expected to be able to give significant contributions to the students of study program of English, the readers, and the next researchers. In order to make better research, it is suggested to the next researcher to find more references about gender differences, and to explore and investigate some other phenomena of language and gender.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2013/144/051307513
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Hasbi
Date Deposited: 17 Sep 2013 09:44
Last Modified: 17 Sep 2013 09:44
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/100602
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item