Paradigmatic Analysis on Signs Used in Spesial Sambal (SS) and Rumah Cabe Restaurants’ Name Boards

Koesputantri, RizdaRM (2013) Paradigmatic Analysis on Signs Used in Spesial Sambal (SS) and Rumah Cabe Restaurants’ Name Boards. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Papan nama restoran dapat digunakan sebagai tanda yang menginformasikan tentang nama restoran atau menu yang disediakan. Desain dari sebuah papan nama restoran harus membuat masyarakat tertarik untuk mengunjungi restoran tersebut. Dalam studi ini, pendekatan semiotik digunakan untuk mengetahui tanda apa saja yang digunakan pada papan nama restoran seperti, symbol, indeks, dan ikon. Pendekatan ini juga digunakan untuk menemukan perbedaan makna pada objek dari studi ini. Objek dari studi ini adalah papan nama restoran dari Spesial Sambal (SS) dan Rumah Cabe karena kedua restoran tersebut adalah restoran yang paling favorit di Malang. Studi ini bertujuan untuk mencari: (1) tanda apa saja yang terdapat pada papan nama restoran Spesial Sambal (SS) dan Rumah Cabe dan (2) perbedaan makna pada papan nama restoran Spesial Sambal (SS) dan Rumah Cabe berdasarkan teori analisa paradigmatic. Studi ini adalah studi kualitatif dalam bentuk analisis tekstual. Data dari studi ini adalah penggunaan tanda pada papan nama restoran Spesial Sambal (SS) dan Rumah Cabe. Dalam pemilihan data, penulis memilih restoran yang mendapatkan poin tertinggi di internet. Sedangkan, dalam proses analisa data, penulis menggunakan beberapa teori dari Peirce tentang klasifikasi tanda, Saussure tentang analisa paradigmatic, dan Smith tentang makna warna. Hasil dari studi ini menunjukkan bahwa setiap papan nama restoran menggunakan tanda-tanda semiotik seperti simbol, indeks, dan ikon. Perbedaan makna pada papan nama restoran tersebut diperoleh berdasarkan tanda-tanda yang digunakan pada masing-masing papan nama. Berdasarkan analisa paradigmatik pada setiap tanda yang digunakan pada papan nama restoran tersebut, terlihat bahwa tanda asli yang digunakan dapat diganti dengan alternatif tanda lain yang memiliki kesamaan karakter. Kemungkinannya, pesan yang akan disampaikan kepada konsumen akan berbeda. Beberapa saran ditujukan kepada penulis selanjutnya untuk memilih sumber lain sebagai objeknya, seperti iklan, video atau film agar diperoleh hasil yang bervariasi. Penulis selanjutnya juga dapat menggunakan teori lain untuk memperkaya hasil studinya.

English Abstract

A restaurant’s name board can be used as a sign to inform people brief information about the restaurant, such as the restaurant’s name or the menus. The design of a restaurant’s name board should make people interested in visiting the restaurant. In this study, semiotic approach is employed to know the signs used on the restaurant’s name board, such as symbol, index, and icon. This approach is also used to find out the differences in meaning carried by the objects of the study. The objects of the study are Spesial Sambal (SS) and Rumah Cabe restaurants’ name boards. Those restaurants are chosen as the object of this study because both of them are the most favorite restaurants in Malang. This study aims to identify (1) the signs found on Spesial Sambal (SS) and Rumah Cabe restaurants’ name boards and (2) the differences in meaning carried by Spesial Sambal (SS) and Rumah Cabe restaurants’ name boards based on paradigmatic analysis theory. This study is qualitative in the form of document analysis. The data were the signs used on Spesial Sambal (SS) and Rumah Cabe restaurants’ name boards. In selecting the data, the writer chooses restaurants that serve spicy food which get the highest rates from people on the internet. In analyzing the data, the writer uses some theories, from Peirce about the classifications of signs, Saussure about paradigmatic analysis, and Smith about the meaning of colors. The results of this study show that each restaurant name board contains semiotic signs which are symbol, index, and icon. The differences in meaning carried by the restaurants’ name boards are based on the signs used on each name board. According to the paradigmatic analysis on each signifier used on the restaurants’ name boards, it can be seen that the original signs are possible to change with other alternative signs which have similar characteristics. However, it might change the messages which are delivered to the customers. Some suggestions are made for the next writers to conduct similar study by choosing other sources as the objects, such as advertisements, video or movie to obtain various results. The next writers can also use other theories in order to enrich the results of the study.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2013/133/051307503
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Hasbi
Date Deposited: 18 Sep 2013 09:03
Last Modified: 18 Oct 2021 05:39
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/100587
[thumbnail of Rizda_R._Marliane_K_(0911113118).pdf]
Preview
Text
Rizda_R._Marliane_K_(0911113118).pdf

Download (5MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item