Rachmawati, DwitaLaksmita (2013) The Application of Language Learning Strategies and their Correlation with Students’ Achievement (A Study on Ten Grades Students of Acceleration Class, Senior High School 5, Malang). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Di Indonesia, khususnya di Malang, orang mulai belajar bahasa Inggris dalam rangka meningkatkan kemampuan bahasa Inggris mereka. Belajar Bahasa Inggris berbeda dengan belajar bahasa ibu. Mereka harus belajar kata-kata yang sama sekali berbeda dalam ejaan, pengucapan dan tata bahasa. Jadi, untuk membuatnya lebih mudah, strategi pembelajaran bahasa diperlukan. Oleh karena itu, peneliti tertarik untuk meneliti tentang tingkatan dan korelasi antara 6 kategori strategi pembelajaran bahasa pada siswa kelas sepuluh akselerasi, SMA Negeri 5, Malang dengan prestasi bahasa Inggris. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif yang berkaitan dengan analisis statistik. Para subyek yang diselidiki adalah 60 siswa kelas sepuluh program akselerasi, SMA Negeri 5, Malang. Data diperoleh dari kuesioner SILL yang diisi oleh para siswa dan nilai rapor semester pertama. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa penggunaan strategi pembelajaran bahasa secara keseluruhan berada pada tingkat menengah. Strategi social adalah strategi yang paling sering digunakan oleh siswa, diikuti oleh strategi memori, kognitif, afektif, metakognitif, dan kompensasi. Terdapat korelasi positif antara strategi metakognitif dan prestasi bahasa Inggris yang berada pada tingkat menengah. Korelasi menengah dapat diketahui dengan melihat konteks karena bahasa Inggris digunakan sebagai bahasa asing di Indonesia. Dari penelitian ini dapat disimpulkan bahwa siswa kelas sepuluh akselerasi adalah pengguna strategi pembelajaran bahasa yang secara keseluruhan berada pada tingkat menengah. Strategi metakognitif adalah strategi yang berkorelasi dengan prestasi siswa. Oleh karena itu, guru kelas akselerasi harus memperkenalkan dan mengajarkan tentang strategi metakognitif untuk siswa mereka dalam rangka meningkatkan prestasi bahasa Inggris. Peneliti juga menyarankan kepada pembaca, khususnya pelajar untuk mengaplikasikan strategi metakognitive karena strategi tersebut dapat meningkatkan kemampuan bahasa.
English Abstract
In Indonesia, especially in Malang, people begin to learn English in order to improve their English ability. Learning English is different from learning mother tongue. They have to learn words which are completely different in their spelling, pronunciation, and grammar. So, to make it easier, language learning strategies are needed. Thus, the researcher is interested to investigate the degree of the use of language learning strategies and to find out whether there are any correlation between six categories of language learning strategies used by the students of the first grade at acceleration class of SMA Negeri 5 Malang and their English achievement. This study used quantitative approach related to statistical analysis. The subjects being investigated were 60 students on ten grades at acceleration program, senior high school 5, Malang. The data were obtained from Strategy Inventory for Language Learning (SILL) questionnaire completed by the students and their school grade report of the first semester. The result reveals that the use of overall language learning strategies falls into medium level. Specifically, the students prefer to use social strategies as the most requently used, followed by memory, cognitive, affective, metacognitive and ompensation strategies. A positive sufficient correlation is found between etacognitive strategies and English achievement. This sufficient correlation can be xamined by looking at the context since English is used as the foreign language in ndonesia. In sum, the students of the first grade at acceleration class are the moderate users f overall language learning strategies. Metacognitive strategies are found as the trategies that correlate with students’ achievement. Therefore, the teachers of cceleration class should introduce and promote more about the metacognitive strategies o their students in order to increase English achievement. The researcher also suggest or the readers, especially learners to apply metacognitive strategies because it can mprove language skill.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2013/129/051307499 |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | Hasbi |
Date Deposited: | 18 Sep 2013 10:08 |
Last Modified: | 18 Oct 2021 05:36 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/100582 |
Preview |
Text
DWITA_LAKSMITA_RACHMAWATI.pdf Download (2MB) | Preview |
Actions (login required)
View Item |