African-American Social Criticism As Seen Through Nicki Minaj’s Hip-Hop Song Lyrics

Larasati, IkaAyu (2012) African-American Social Criticism As Seen Through Nicki Minaj’s Hip-Hop Song Lyrics. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Sejak jaman dahulu, musik adalah salah satu media termudah untuk berkomunikasi dan fungsinya bukan hanya untuk ritual namun juga menunjukkan perasaan manusia. Dalam perkembangannya, musik Afrika-Amerika sangat beragam seperti misalnya musik Folk, Blues, music rohani, Blues, Jazz dan Hip- Hop. Di tahun-tahun terakhir, Hip-Hop menjadi sangat terkenal dan orang Kulit Hitam menggunakannya sebagai alat untuk mengkritik keadaan sosial. Nicki Minaj adalah Rapper yang menyuarakan keadaan sosialnya seperti permasalahan ekonomi, jenis kelamin dan perbedaan ras sebagai wanita Kulit Hitam dan hal ini terlihat di keenam lagunya, Did It On „Em, Miss Independent, Stupid Ho, Champion, Fly dan Y U Mad. Penelitian ini menggunakan pendekatan yang terintegrasi, terdiri dari African- American Music, Hip-Hop as Urban Art, dan The Blacks‟ Expression untuk mengkritisi keadaan sosial dalam lirik lagu Hip-Hop. Analisis yang dilakukan berdasarkan fakta literal dalam lirik lagu Nicki Minaj. Dalam penelitian ini, ditemukan klasifikasi target yang dituju dan isu-isu yang diangkat Minaj dalam lagunya masing-masing dibagi menjadi tiga bagian. Yang pertama adalah kritik sosial antara masyarakat Kulit Hitam dan masyarakat Kulit Putih, yang didasari karena perbedaan ras dan kelas sehigga berdampak pada segi ekonomi. Yang kedua adalah kritik sosial antara laki-laki dan perempuan, dengan inti permasalahan perbedaan perlakuan dari segi jenis kelamin, hal ini berdampak pada kepemilikan materi diantara mereka. Yang ketiga adalah kritik antara sesama perempuan, meskipun jenis kelamin dan ras mereka setara, tetap ada persaingan dalam memperebutkan materi dan kekuasaan hingga isu yang diangkat kembali adalah ekonomi.

English Abstract

In ancient time, music is one of the easiest medium to communicate and the function is not only for the rituals, but also for expressing feelings. In its development, the African-American music is vary such as Folk music, Gospel, Blues, Jazz, and Hip-Hop. In the last decade, Hip-Hop becomes popular and Blacks uses it as a means to criticize the social conditions. Nicki Minaj is a Rapper who voiced the social situation as a Black woman and it is shown in her six songs, Did It On „Em, Miss Independent, Stupid Ho, Champion, Fly and Y U Mad, such as an issue about economic, gender, and racial issues. This study uses an integrated approach, consisting of African-American Music, Hip-Hop as Urban Art, and Blacks Expression and Aesthetics to criticize the social conditions in the Hip-Hop song lyrics. The analysis is based on the literal facts in Nicki Minaj‟s lyrics. This research discloses the classification of the intended targets and the issues rose in Minaj‟s songs, each divided into three parts. The first is social criticism between the Blacks and the Whites, which constituted due to the race and class differences which affects them economically. The second is the social criticism between men and women, the core issue is gender inequality which affects the material possessions between them. The third is a criticism among Black women, although they are equal in term of gender and race, there is a competition for materials and power which leads the problem into economy issue.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2012/92/051204355
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Endang Susworini
Date Deposited: 30 Oct 2012 08:34
Last Modified: 18 Oct 2021 04:58
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/100544
[thumbnail of 051204355.pdf]
Preview
Text
051204355.pdf

Download (2MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item