Metonymyzation And Metaphorization Of English Extended Color Terms Found In 2012 Automotive Paintjobs Naming

Vadityatama, NirwanGustra (2012) Metonymyzation And Metaphorization Of English Extended Color Terms Found In 2012 Automotive Paintjobs Naming. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Warna adalah suatu properti yang sangat abstrak dan sangat sulit untuk dijabarkan, karena dasar inilah kita memberikan kata/terminologi khusus pada warna agar pihak lain tahu apa yang kita maksud. Sementara peradaban manusia terus berkembang, dan begitu juga dengan penambahan terminologi baru untuk warna, Metonimisasi and Metaforisasi adalah cara umum untuk menghasilkan terminologi baru untuk warna yng baru ditemukan. Manusia menggunakan warna untuk berbagai kepentingan, salah satunya adalah “penyampai pesan” di dalam sebuah iklan produk. Karena itulah dalam studi ini peneliti akan menjawab rumusan masalah sebagai berikut: (1) Istilah warna mana sajakah dalam penamaan cat mobil oleh produsen otomotif Asia yang mengandung metonimisasi dan/atau metaforisasi? (2) Apa sajakah arti dibalik metonimisasi dan metaforisasi tersebut? Studi ini menggunakan pendekatan kualitatif. Data dari skripsi ini adalah nama cat mobil yang mengandung ekstensi Metonimi dan Metafor dari 8 produsen otomotif Asia yang mengoperasikan perakitan dan R&D di Indonesia. Hasil studi menunjukkan bahwa semua produsen mobil diatas (kecuali Daihatsu) menggunakan ekstensi Metonimi lebih sering daripada Metafor. Sebanyak 73 dari 101 nama cat mobil dinamai menggunakan Metonimisasi, hal ini menunjukkan bahwa penamaan Metonimisasi jauh lebih menarik dalam segi marketing daripada Metaforisasi untuk menarik minat calon pembeli dan juga lebih mudah dalam pengaplikasianya untuk penamaan cat mobil (Matschi, 2004). Hasil studi juga menunjukkan bahwa tiap produsen memiliki pola tersendiri yang unik dalam pengaplikasian Metonimi dan Metafor untuk cat mobil mereka. Peneliti sendiri juga menemukan bahwa penamaan dari cat mobil tersebut merefleksikan filosofi, gengsi, dan nilai jual merk produsen itu sendiri di pasar otomotif Indonesia. Peneliti menyarankan kepada para peneliti selanjutnya yang tertarik meneliti bidang yang sama untuk lebih detil dalam analisis dengan menambahkan konteks sosiolinguistik seperti social preference, local values, dan color psychology. Penelitian selanjutnya juga dapat meluaskan data yang akan diteliti, tidak hanya terbatas pada produsen otomotif Asia saja.

English Abstract

Colors are properties which are very abstract and unexplainable, since we need to communicate the properties and the characteristics of colors which are very distinctive we assigned special words/terms to ensure others know what we are referring to. As human civilization advanced, the vocabulary of color is also continuously developing until now. Metonymyzation and Metaphorization are the common way of coining new term for newly invented color. People make use colors for many purposes, one of them is as a “meaning communicator” in an advertisement. Therefore, the writer would like to answer the problems of the study, those are: (1) What are the Metonymyzation and Metaphorization of English extended color terms found in Asian automotive makers moves in naming their 2012 model year products` paintjobs? (2) What are the meanings behind the Metonymyzation and Metaphorization of those extended color terms? This study uses qualitative research. The data of this study were taken from the 35 sales brochures of the eight Asian car manufacturers which have both production plant and Research & Development in Indonesia. They are Toyota, Daihatsu, Honda, Suzuki, Isuzu, Hyundai, Kia, and Proton. The steps of the data analysis were (1) Categorizing the data based on Metonymical and Metaphorical extensions (2) Validating the data using peer review (3) Revealing the meanings behind them. The finding showed that all manufacturers mentioned above (except Daihatsu) utilize Metonymyzation more often than Metaphorization. 73 out of 101 cars paintjobs are named with Metonymyzation. This phenomenon shows that Metonymical operation is more “ear catchy” than metaphorical operation to arouse the interest of potential customers, and also easier to utilize directly to name cars` paintjobs (Matschi, 2004). The finding also shows that the manufacturers have their distinct yet unique pattern in applying metonymyzation and metaphorization for their products` paintjobs. The researcher suggests for the next researcher who are interested to choose this subject as their research topic to be more detail in analysis by adding sociolinguistics context like social preference, local values, and color psychology. The next researchers can also broaden the data in terms of quantity which are going to be analyzed.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2012/72/051204335
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Endang Susworini
Date Deposited: 31 Oct 2012 08:33
Last Modified: 18 Oct 2021 04:12
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/100517
[thumbnail of 051204335.pdf]
Preview
Text
051204335.pdf

Download (4MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item