Word Formation Processes Of Photography Jargons In Digital Camera World Magazine

Maharani, WhinaAnugraheni (2012) Word Formation Processes Of Photography Jargons In Digital Camera World Magazine. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Bahasa selalu berubah dan berkembang hari demi hari karena dipengaruhi oleh beberapa faktor. Isu teknologi adalah salah satu faktor yang berperan penting dalam perkembangan bahasa. Salah satu contoh perkembangan bahasa yang dipengaruhi oleh pertumbuhan teknologi adalah bahasa yang digunakan dalam fotografi atau fotografi jargon. Dalam studi ini, penulis tertarik untuk menganalisa proses pembentukan kata dari jargon fotografi karena proses pembentukan kata memiliki peran penting dalam pembentukan jargon fotografi. Hal ini dikarenakan proses pembentukan kata adalah proses pembentukan kata baru dan penggunaan baru dari kata-kata lama (Akmajian et al, 2001). Studi ini bertujuan untuk meneliti proses pembentukan kata dalam jargon fotografi yang terdapat di majalah Digital Camera World dan menemukan makna dari jargon fotografi tersebut. Masalah yang dibahas di penelitian ini adalah (1) Bagaimana proses pembentukan kata dari jargon fotografi yang ditemukan di Digital Camera World edisi Maret 2012?, serta (2) Apakah definisi dari jargon fotografi yang ditemukan tersebut? Studi ini menggunakan pendekatan kualitatif. Data diambil dari 37 jargon fotografi yang ditemukan di majalah Digital Camera World edisi Maret 2012. Jenis pembentukan kata yang membentuk jargon fotografi adalah alphabetic abbreviation, compounding, derivation, acronyms, borrowing indirect, dan clipping. Penulis mengidentifikasi arti dari jargon fotografi yang ditemukan di majalah Digital Camera World dengan menggunakan kamus fotografi dan buku fotografi yang terkait. Penulis juga melakukan wawancara kepada para ahli di bidang fotografi untuk mendapatkan informasi lebih mengenai jargon fotografi dan arti dari jargon fotografi tersebut. Selanjutnya, penulis juga menganalisa arti dari jargon fotografi berdasarkan co-text. Co-text dapat menjadi cara lain bagi para pembaca atau outsiders yang memiliki sedikit pengetahuan tentang fotografi untuk mengintepretasi dan mengerti arti dari jargon fotografi. Dalam studi ini, penulis hanya meneliti tiga artikel dari majalah Digital Camera World edisi Maret 2012 karena terbatasnya waktu dalam penyelesaian studi ini. Oleh karena itu, penulis menyarankan peneliti selanjutnya untuk melanjutkan studi ini. Studi ini akan menjadi lebih baik apabila peneliti selanjutnya dapat menganalisa semua artikel yang ada di majalah Digital Camera World edisi Maret 2012.

English Abstract

Language is always changed and developed day by day because of several factors. Technological issue is one of the factors which takes important roles in the development of language. One of examples of language development influenced by technology growth is language used in photography or photography jargons. In this study, the writer is interested in analyzing word formation processes of photography jargons since the word formation processes take a crucial part in forming photography jargons. It is because word formation processes are the processes of creating new words and new uses of the old words (Akmajian et al, 2001). This study is aimed to investigate word formation processes of the photography jargons found in Digital Camera World magazine and find out the meaning of derived words of photography jargons found in Digital Camera World magazine. The problems of this study are (1) What are word formation processe of photography jargons found in Digital Camera World magazine? (2) What is the meaning of derived words of photography jargons found in Digital Camera World magazine? This study used descriptive qualitative approach. The data were 37 photography jargons found in Digital Camera World magazine that was published in March 2012. In addition, the types of word formation processes applied were alphabetic abbreviation, compounding, derivation, acronyms, borrowing indirect, and clipping. Moreover, the writer identified the meaning of derived words of photography jargons found in Digital Camera World magazine by using photography dictionaries and related photography books. The writer also conducted the interview to the experts in photography field to get more information about photography jargons and the meaning of the photography jargons. Furthermore, the writer also analyzed the meaning of photography jargons based on the co-text. Co-text can be another way for readers or outsiders who have little knowledge about photography to interpret and understand the meaning of photography jargons. In particular, the writer only focused to analyze the three articles of Digital Camera World magazine that was published in March 2012 because of the limited time of the study. Therefore, the writer would like to suggest the further researchers to continue this study. There will be better insight for other readers if the further researchers can analyze all articles of Digital Camera World magazine that was published in March 2012.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2012/57/051204320
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Endang Susworini
Date Deposited: 29 Oct 2012 14:47
Last Modified: 29 Oct 2012 14:47
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/100499
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item