Compensation Strategies Used In Narrative Text Writing By Ninth Grade English Learners At Rsbi Smpn I Mojokerto: A Case Study

Astarina, Adisti (2013) Compensation Strategies Used In Narrative Text Writing By Ninth Grade English Learners At Rsbi Smpn I Mojokerto: A Case Study. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Di Indonesia, Bahasa Inggris dianggap sebagai bahasa asing. Fenomena tersebut memicu orang Indonesia mengalami kesulitan dalam mempelajari bahasa Inggris. Salah satu tantangan dalam mempelajari Bahasa Inggris adalah memahami kosakata. Penguasaan kosakata sangat dibutuhkan dalam pengaplikasian kemampuan berbasasa yaitu menulis, berbicara, menyimak, dan membaca. Menulis memiliki keunikan karena membutuhkan pengetahuan luas tentang kosakata serta keterampilan merangkai kosakata. Untuk mengatasi kesulitan tersebut pelajar bahasa memerlukan strategi. Strategi kompensasi (CpS) merupakan strategi yang dapat membantu keterbatasan kosa kata. Peneliti tertarik meneliti permasalahan tersebut dengan tiga rumusan masalah yaitu, (1). tipe CpS yang digunakan oleh pelajar bahasa Inggris di RSBI SMPN I Mojokerto dalam tulisan naratif., (2). tipe CpS yang paling sering digunakan oleh pelajar bahasa Inggris di RSBI SMPN I Mojokerto dalam tulisan naratif., (3). alasan yang mendasari pelajar bahasa Inggris menggunakan CpS. Studi ini menggunakan pendekatan kualitatif. Peneliti melakukan penelitian terhadap delapan siswa kelas sembilan di RSBI SMPN I Mojokerto. Kriteria yang digunakan adalah siswa yang memperoleh nilai bahasa Inggris terbaik berdasarkan nilai raport pada semester sebelumnya. Data diperoleh dari hasil tulisan naratif dan hasil tanya jawab yang dikerjakan oleh responden. Hasil studi menunjukkan semua jenis CpS digunakan dalam penulisan teks naratif. Selain itu, CpS yang paling sering digunakan oleh responden adalah circumlocution or synonym (39%), coining words (29%), adjusting or approximating the message (24%), dan switching to mother tongue (8%). Diketahui bahwa responden cenderung mengeksplorasi pengetahuan bahasa Inggris mereka untuk mendeskripsikan kosakata sulit daripada menerjemahkan dalam bahasa Ibu. Alasan dibalik penggunaan CpS adalah mereka ragu untuk menyebutkan kata yang tertera pada gambar, kata yang tidak umum, dan pernah mendapat saran dari guru atau orang tua. Penulis menyimpulkan kedelapan responden kelas sembilan di RSBI SMPN I Mojokerto mampu mengaplikasikan CpS untuk mengatasi keterbatasan pengetahuan kosakata dalam penulisan teks naratif. Maka dari itu, guru sebaiknya lebih mengarahkan siswanya untuk lebih peka mengaplikasikan CpS dalam keterampilan berbahasa Inggris yang lain.

English Abstract

In Indonesia, English is considered as foreign language. That phenomenon leads Indonesian facing the difficulties in learning English. One of the difficulties is remembering new vocabularies. Vocabulary is highly needed in four language skills. Writing is a unique skill because it needs the combination of sufficient vocabulary knowledge and the writer’s creativity in interlacing words. Compensation strategy (CpS) is strategy to cope the difficulties in writing. The researcher investigated three research problems, namely: (1). the types of compensation strategies used by English learners in writing activity at RSBI SMPN I Mojokerto., (2). the types of compensation strategies which are frequently used by English learners in writing activity at RSBI SMPN I Mojokerto., and (3). the reasons for English learners to use compensation strategy in writing activity. This study uses qualitative approach. The researcher conducted the research toward the ninth grade students in RSBI SMPN I Mojokerto. The criteria in selecting the research subjects were from the highest English score taken from previous semester report card. The data were obtained from the research subjects’ narrative text writing task and their answer from the interview. This present study discloses that all of the kinds of CpS (switching to mother tongue, adjusting or approximating the message, coining words, and circumlocution or synonym) were used by the eight nine graders. Furthermore, the most frequently used CpS are circumlocution or synonym (39%), coining words (29%), adjusting or approximating the message (24%), and switching to mother tongue (8%). The research subjects tend to explore their English knowledge to describe unfamiliar object rather than immediately switch into their mother tongue. The reasons behind the use of CpS by the eight ninth grade students are they feel doubt in using certain word, they are not familiar with the words, and they have already known the strategy from their teachers’ and parents’. In conclusion, the eight ninth grade students on RSBI SMPN I Mojokerto are able to solve their limitation in vocabulary knowledge by elegantly applying CpS on their narrative text writing. Hence, the teachers should guide the students to be more aware in using CpS on another language skill.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2012/127/051300288
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Hasbi
Date Deposited: 27 Mar 2013 10:00
Last Modified: 18 Oct 2021 05:12
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/100444
[thumbnail of THESIS.pdf]
Preview
Text
THESIS.pdf

Download (6MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item