Tantri, Widyaninggar (2011) Pragmatic Study on Relevance Used in Some Condom Advertisements on Television. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Iklan merupakan media umum untuk mempromosikan produk. Oleh karena itu, iklan akan dibuat semenarik mungkin agar mudah dipahami dan tetap berada di benak konsumen. Fenomena ini mendorong penulis untuk menganalisis ujaran dan teks yang ditampilkan dalam iklan kondom. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui (1) relevansi yang ditemukan melalui eksplikatur dalam iklan kondom di televisi, (2) relevansi yang ditemukan melalui eksplikatur tingkat tinggi dalam iklan kondom di televisi, (3) relevansi yang ditemukan melalui implikatur dalam iklan kondom di televisi. . Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif. Sumber data adalah enam iklan kondom yang diambil dari dua merek kondom yang paling banyak ditayangkan dan ucapan serta teks yang ditampilkan diambil dari dua merek kondom yang paling populer yaitu Sutra dan Fiesta. Penelitian ini menemukan bahwa konteks seperti gambar, musik, narasi, simbol dan juga bahasa dapat membantu penonton untuk menemukan eksplikatur, eksplikatur dan implikatur tingkat yang lebih tinggi. Selain itu, inferensi (eksplikatur, eksplikatur tingkat tinggi, dan implikatur) dalam iklan kondom (Sutra dan Fiesta) dicapai melalui beberapa asumsi seperti apa produk itu dan untuk apa. Penulis juga menemukan bahwa sebagian besar maknanya terkait dengan promosi produk dan persuasi kepada pelanggan untuk membeli produknya dengan menunjukkan kekhasan produk mereka seperti rasa, durasi dan keamanan. Hal ini juga membuktikan bahwa relevansi memiliki peran besar dalam tuturan iklan kondom dan teks yang ditampilkan. Pengiklan harus menggunakan tuturan/teks yang mengandung makna tersirat untuk meningkatkan pemahaman responden tentang pesan iklan. Terakhir, peneliti menyarankan pengiklan untuk melakukan berbagai cara dalam menyajikan produk agar konsumen lebih tertarik. Bahasa yang digunakan dalam iklan merupakan fenomena yang menarik, disarankan juga peneliti lain dapat menggunakan pendekatan pragmatik dan wacana lain untuk menganalisisnya seperti tindak tutur, kesantunan, praanggapan, dan ilokusi.
English Abstract
Advertisement is a common medium to promote products. The advertisement will therefore be created as interesting as possible to make it easily understood and remain in consumer’s mind. This phenomenon has encouraged the writer to analyze utterances and displayed texts in condom advertisements. This study is intended to investigate (1) the relevance found through explicature in condom advertisement on television, (2) the relevance found through high-level explicature in condom advertisement on television, (3) the relevance found through implicature in condom advertisement on television. This research applies a descriptive qualitative approach. The sources of the data are six condom advertisements taken from two most broadcasted condom brands and the utterances and displayed texts are taken from two most popular condom brands: Sutra and Fiesta. The research finds that context such as picture, music, narration, symbols and also language can help the viewer to find the explicature, higher-level explicature and implicature. In addition the inferences (explicature, higher-level explicature, and implicature) in condom advertisements ( Sutra and Fiesta ) were achieved through some sets of assumptions such as what the product is and what is it for. The writer also finds that most of their meanings are related to the promotion of the product and persuasion to the customers to buy its product by showing the specialty of their products like flavours, duration and safety. It is also proved that relevance has a big role in condom advertisement utterances and displayed texts. The advertisers have to use utterances/displayed texts which contain implicit meaning in order to increase the respondents’ understanding about the message of the advertisements. Finally, the researcher suggests the advertiser to make various ways in presenting products in order to make consumers more interested. Language used in advertisement is such an interesting phenomenon, it is also suggested that other researchers can use other approaches in pragmatic and discourse to analyze it such as speech act, politeness, presupposition, and illocution.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2011/6/051101869 |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | Unnamed user with email repository.ub@ub.ac.id |
Date Deposited: | 09 May 2011 09:51 |
Last Modified: | 01 Nov 2021 15:43 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/100397 |
Preview |
Text
051101869.pdf Download (3MB) | Preview |
Preview |
Text
051104304.pdf Download (2MB) | Preview |
Actions (login required)
![]() |
View Item |