Riyadi, DeviKurniasari (2011) A Study on Figurative Language Used in Beauty Treatment Advertisements in Cita Cinta Magazine. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Bahasa kiasan merupakan salah satu cara bagi manusia untuk berkomunikasi. Bahasa kiasan biasanya digunakan dalam karya sastra seperti syair, puisi, atau lagu. Pada kenyataannya, bahasa kiasan dapat ditemukan di tulisan maupun percakapan kita sehari-hari. Iklan merupakan salah satu media komunikasi yang menggunakan bahasa sebagai alat untuk menarik orang untuk membeli produk iklan tersebut. Dalam studi ini, penulis melakukan sebuah penelitian mengenai penggunaan bahasa kiasan pada iklan perawatan kecantikan di majalah "Cita Cinta". Studi ini bertujuan untuk mengidentifikasi: (1) tipe majas yang digunakan pada iklan perawatan kecantikan di majalah "Cita Cinta" dan (2) makna pada teks yang mengandung bahasa kiasan yang ditemukan pada iklan perawatan kecantikan di majalah "Cita Cinta". Studi ini menggunakan pendekatan kualitatif. Dokumen analisis digunakan untuk menganalisa ungkapan pada iklan yang mengandung bahasa kiasan. Objek penelitian ini adalah iklan perawatan kecantikan di majalah "Cita Cinta". Studi ini menunjukkan bahwa ada beberapa jenis majas yang digunakan pada iklan perawatan kecantikan di majalah "Cita Cinta". Antara lain metonimia, sinekdoke, metafora, hiperbola, simile, dan personifikasi. Majas yang sering digunakan adalah hiperbola yang menunjukkan pernyataan yang berlebih-lebihan untuk meyakinkan pembaca untuk membeli produk tersebut. Selain itu hampir semua ungkapan mengandung arti untuk membuat wanita lebih cantik dengan cara merawat kulit tubuh dan wajah, serta rambut mereka. Memiliki kulit lembut, kulit putih, rambut indah, dan rambut sehat adalah impian bagi wanita. Jadi, banyak pemasang iklan mencoba untuk meyakinkan pembaca untuk membeli produk tersebut dengan menggunakan bahasa kiasan. Penulis menyarankan kepada peneliti selanjutnya untuk melakukan penelitian serupa mengenai bahasa kiasan dari sudut pandang atau objek yang berbeda. Selain itu, bagi peneliti selanjutnya dapat mencari teori lainnya berhubungan dengan ilmu bahasa kiasan.
English Abstract
Figurative language is one of the ways for people in communicating. Generally, figurative language is used in literary works such as poems, poetry, or songs. In fact, figurative language is found in our daily writing and conversation. Advertisement is one of communication media which uses language as a tool to attract people to buy the product. Magazine is a medium which provides the advertisement. In this study, the writer conducted a research about figurative language used in beauty treatment advertisements in Cita Cinta magazine. This study is aimed to identify: (1) the types of figure of speech used in beauty treatment advertisements in Cita Cinta magazine and (2) the meaning of texts containing figurative language found in beauty treatment advertisements in Cita Cinta magazine. This study uses qualitative approach. Document analysis is applied to analyze the text of advertisement containing figurative language. The object of this study is beauty treatment advertisements in Cita Cinta magazine. This study reveals that there are some types of figure of speech used in beauty treatment advertisements in Cita Cinta magazine. Those are metonymy, synecdoche, metaphor, hyperbole, simile, and personification. The most frequently used figure of speech is hyperbole that shows an exaggeration to convince the readers to buy the product. Moreover, almost all the texts have meaning to make women more beautiful by taking care of their body skin, face skin, and hair. Having smooth skin, bright skin, beautiful hair, and healthy hair are women’s dreams. So, many advertisers try to convince the readers or audiences to buy the product by using figurative language. The writer suggests the next researchers to conduct similar research about figurative language by using different point of view or objects. Moreover, the next researchers are able to find other theories concerning the idea of figurative language.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2011/49/051104004 |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | Unnamed user with email repository.ub@ub.ac.id |
Date Deposited: | 03 Oct 2011 11:07 |
Last Modified: | 18 Oct 2021 05:55 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/100386 |
Preview |
Text
051104004.pdf Download (4MB) | Preview |
Actions (login required)
![]() |
View Item |