Positioning Ideas of American Women Represented by Carrie as the Main Character in the “Sex and the City” Movie Script

Ratnasari, Evi (2011) Positioning Ideas of American Women Represented by Carrie as the Main Character in the “Sex and the City” Movie Script. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Wanita memiliki gaya berbahasa tersendiri dalam berkomunikasi dengan orang lain. Namun, mereka terkadang mengalami beberapa kesulitan dalam menyampaikan ide dan pendapatnya. Pengekspresian ide adalah penempatan dan pendirian seorang pembicara terhadap inti pembicaraan. Penulis melakukan studi tentang pengekspresian ide yang ditampilkan oleh Carrie sebagai karakter utama dalam naskah film "Sex and the City", dimana film ini menggambarkan bagaimana wanita Amerika bernama Carrie mengekspresikan ide tentang gaya hidup mereka. Studi ini bertujuan untuk menganalisa: (1) fitur-fitur dalam bahasa wanita yang digunakan Carrie sebagai karakter utama dalam naskah film "Sex and the City", dan (2) fungsi dari fitur-fitur tersebut dalam pengekspreian ide. Studi ini menggunakan pendekatan qualitative dan dokumen analisis sebagai model penelitian karena sumber data yang digunakan adalah naskah film. Sedangkan, data dalam studi ini adalah ujaran-ujaran yang diucapkan oleh Carrie yang mengandung fitur-fitur dalam bahasa wanita. Hasil studi ini menunjukkan bahwa Carrie menggunakan semua fitur-fitur dalam bahasa wanita yang digunakan sebagai alat pengekspresian. Dari semua fitur-fitur yang digunakan, uptalk adalah yang paling banyak digunakan dan tag question adalah yang paling sedikit. Sesuai dengan analisa dalam studi ini, penulis menemukan bahwa Carrie menggunakan fitur-fitur dalam bahasa wanita sebagai media untuk mengekspresikan ide. Fitur-fitur ini membuat Carrie lebih percaya diri dalam menyampaikan idenya. Selain itu, ia juga mampu membuat orang lain merespon dan memahami apa yang ia sampaikan. Dengan menggunakan media ini, Carrie dapat memperhalus pernyataannya dalam mengekspresikan ide. Di sisi lain, studi ini menunjukkan bahwa Carrie sebagai wanita Amerika masih membutuhkan usaha untuk sebanding dengan pria. Penulis menyarankan pada peneliti selanjutnya untuk melakukan studi tentang penempatan gagasan oleh pria.

English Abstract

Women have their own linguistic style in communicating with others. However, they may have some difficulties to express their ideas and opinions. Positioning ideas deals with the speaker‟s position on or stance toward the basic content conveyed in the conversation. This study is about positioning ideas of American women represented by Carrie as the main character in the "Sex and the City" movie script which depicts how an American woman positions her ideas about the life style. The objectives are to analyze: (1) the features of women‟s language used by Carrie as the main character in the "Sex and the City" movie script, and (2) the functions of those women‟s language features used by Carrie in positioning her ideas. Qualitative approach and document analysis research design are employed in this study since the source of data is movie‟s script. The data are the utterances produced by Carrie which contain the features of women‟s language. This study reveals that all of features of women‟s language which function as positioning devices (tag question, uptalk, lexical hedge, intensifier, speaking in italics, and indirection) are applied by Carrie. From the occurences of all women‟s language features as positioning devices, uptalk is the most feature used and the least feature used is tag question. In addition, it is found out that Carrie, as the main character, uses women‟s language features as the devices to position her ideas and to make her more confident to express her ideas and opinions. Moreover, she also has an ability to get others to respond to her statements and to figure out what she says. By using these positioning devices, Carrie is able to mitigate and soften her statements in expressing her ideas. In another case, this study also shows that Carrie, as an American woman, still needs some effort to be considered as equal as man. Then, the writer suggests the next researcher to conduct a similar study about men‟s positioning ideas.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2011/16/051103971
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Unnamed user with email repository.ub@ub.ac.id
Date Deposited: 03 Oct 2011 10:30
Last Modified: 18 Oct 2021 05:50
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/100352
[thumbnail of 051103971.pdf]
Preview
Text
051103971.pdf

Download (3MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item