A Semiotic Study on Relationship between the Slogans and the Pictures of Coca Cola Online Commercials

CintyaMedhaHazrina (2010) A Semiotic Study on Relationship between the Slogans and the Pictures of Coca Cola Online Commercials. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Iklan merupakan suatu cara untuk menyampaikan pesan kepada orang-orang dengan tujuan mempengaruhi pikiran mereka untuk membeli produk. Salah satu strategi dalam membuat sebuah iklan adalah dengan membuat gambar dan slogan tertentu agar khalayak sasaran tertarik untuk membeli produk tersebut. Dalam penelitian ini iklan online Coca Cola dipilih sebagai objek analisis. Pendekatan semiotik digunakan dalam menafsirkan tanda dalam iklan karena unsur-unsur iklan berupa tanda. Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi: (1) potensi makna yang dibawa oleh slogan dan gambar pada iklan online Coca Cola berdasarkan teori hubungan triadik oleh Peirce dan (2) kemungkinan alasan pembuat iklan dalam merancang slogan dan gambar untuk iklan tersebut. . Penelitian ini bersifat kualitatif dalam bentuk analisis dokumen. Data tersebut berupa gambar dan slogan dari lima iklan online Coca Cola. Iklan online adalah iklan yang berhubungan dengan hari raya di Amerika. Hasil penelitian menunjukkan bahwa setiap slogan dan gambar memiliki representasi, objek, dan penafsir yang berbeda. Penafsir dari setiap iklan selalu memiliki hubungan dengan tema perayaan. Gambar memiliki aspek yang lebih dominan dalam iklan daripada slogan. Selain itu hubungan antara representamen, objek, dan interpretan sangat penting. Namun, hubungan antara slogan dan gambar iklan online tidak kalah pentingnya. Setiap elemen menggambarkan dan mendukung satu sama lain. Saran bagi peneliti selanjutnya untuk memilih tanda iklan tidak hanya dari internet tetapi juga dari media lain, sehingga dapat dihasilkan hasil yang bervariasi. Untuk mendukung hasil tersebut, peneliti selanjutnya juga dapat menanyakan tentang persepsi masyarakat terhadap iklan tertentu.

English Abstract

Advertisement is a way to deliver a message to people with the purpose to influence their minds to buy products. One of strategies in making an advertisement is by creating certain pictures and slogans to make the target audience interested in purchasing the products. In this study Coca Cola online commercial is chosen as the object of analysis. Semiotic approach is employed in interpreting the sign in the advertisement since the elements of advertisement are in the form of signs. This study aims to identify: (1) the meaning potentials carried by the slogans and pictures on Coca Cola online commercials based on triadic relation theory by Peirce and (2) the possible reasons of the advertisement makers in designing the slogans and pictures for the advertisements. This study is qualitative in the form of document analysis. The data are the pictures and slogans of five Coca Cola online commercials. The online commercials are those which are related to the celebration days in America. The results reveal that each slogan and picture has different representamens, objects and interpretants. The interpretants of each advertisement always have relationship with the theme of the celebration. The picture has more dominant aspect in the advertisement than the slogan. In addition the relationship among representamens, objects, and interpretants are essential. However, the relationship between the slogans and the pictures of the online commercials is not less important. Each element describes and supports each other. Suggestion is made for next researchers to choose the sign of the advertisements not only from the internet but also from other media, so that varied result can be produced. To support the result, next researchers can also ask about people’s perception on certain advertisements.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2010/44/051100230
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Unnamed user with email repository.ub@ub.ac.id
Date Deposited: 04 Feb 2011 10:07
Last Modified: 01 Nov 2021 15:30
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/100340
[thumbnail of 051100230.pdf]
Preview
Text
051100230.pdf

Download (3MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item