The Analysis of Representative and Directive Sentences Found In Gagasan Column Of Jawa Pos Daily Newspaper

RitaPurmiantiNingtyas (2010) The Analysis of Representative and Directive Sentences Found In Gagasan Column Of Jawa Pos Daily Newspaper. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Tindakan merupakan salah satu hal yang penting dalam komunikasi, hal ini berhubungan dengan bagaimana kita melakukan sesuatu dengan kalimat tersebut dan bagaimana kita menunjukkan tindakan tersebut ketika kita sedang berbicara sesuatu. Pokok bahasan ini termasuk dalam bahasan tindak tutur dimana merupakan bagian dari ilmu bahasa pragmatik. Penelitian ini bertujuan untuk menemukan kalimat-kalimat representatif dan direktif yang ditemukan di kolom Gagasan koran harian Jawa Pos. Disamping itu, peneliti ini juga mencari tahu tentang makna tersembunyi yang ditemukan di kalimat-kalimat tersebut. Penelitian ini termasuk penelitian kualitatif. Data dari penelitian ini adalah kalimat-kalimat yang mengandung representatif dan direktif yang ditemukan di 24 kolom Gagasan, terbit mulai tanggal 1 sampai dengan 28 Februari 2010. Data dari penelitian ini yang dikumpulkan berdasarkan pada masing-masing tipe kalimat yaitu representatif dan direktif. Ada 91 kalimat representatif dan direktif dari 215 kalimat yang tertulis dikolom Gagasan. Data tersebut digolongkan menjadi 48 kalimat representatif dan 43 kalimat direktif. Kalimat representatif yang mengandung makna tersembunyi adalah keluhan, kesimpulan, pernyataan, penjelasan, keterangan, dan penggolongan. Sedangkan kalimat direktif yang mengandung makna tersembunyi adalah permintaan, peringatan, ajakan, perintah, larangan dan saran. Kesimpulan dari penelitian ini menunjukkan bahwa kolom Gagasan seringkali mengandung kalimat representatif yaitu tentang opini penulis dan kalimat direktif bertujuan untuk membuat pendengar melakukan sesuatu. Peneliti ini menyarankan para peneliti lain untuk melanjutkan menganalisa teks karikatur yang ditemukan di kolom Gagasan koran harian Jawa Pos.

English Abstract

Act is one important thing in communication; it is related to how we do things with sentences and how we perform actions when we say something. This belongs to speech act discussion which is part of pragmatics. This study aims to discover representative and directive sentences found in Gagasan column Jawa Pos daily newspaper. In addition, this study investigates the implied meaning found on those sentences. This study is classified as qualitative research. The data of this study are representative and directive sentences in twenty four Gagasan columns that were published from 1st until 28th February 2010. The data of this study were collected based on each type of sentence; whether or not they were representative and directive. There were 91 representative and directive sentences from 215 sentences written in Gagasan column. The data were classified into 48 representative sentences and 43 directive sentences. The meaning implied in representative sentence contains complaining, concluding, claiming, asserting, describing, explaining, informing, and classifying. While the meaning implied in directive sentence contains requesting, warning, inviting, commanding, forbidding, and suggestion. The conclusion of this study shows that Gagasan column mostly contains representative sentence which is the writer‟s opinion about the truth of the sentence, and directive sentence which makes the hearer do something. The researcher of this study suggests further researcher to continue analyzing the caricature text found in Gagasan column Jawa Pos daily newspaper.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2010/32/051003102
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Unnamed user with email repository.ub@ub.ac.id
Date Deposited: 02 Feb 2011 10:11
Last Modified: 18 Oct 2021 05:08
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/100328
[thumbnail of 051003102.pdf]
Preview
Text
051003102.pdf

Download (4MB) | Preview
[thumbnail of 051003102.pdf]
Preview
Text
051003102.pdf

Download (4MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item