AthikaDienaHayatie (2010) Communication Strategies Used by Science Teachers at USI Program of SMA Negeri 10 Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Orang yang bukan penutur asli bahasa Inggris biasanya mengalami masalah dalam berkomunikasi dengan menggunakan bahasa Inggris. Untuk mengatasi masalah tersebut, orang biasanya memiliki cara-cara tertentu yang disebut sebagai strategi komunikasi. Penulis melakukan penelitian tentang strategi komunikasi yang digunakan oleh guru IPA pada program USI SMA Negeri 10 Malang. Pada program USI, pelajaran IPA dilakukan di dalam kelas dengan menggunakan bahasa Inggris sebagai bahasa pengantar. Sebagai pembelajar bahasa Inggris, guru IPA sering menemukan masalah komunikasi ketika mereka menyampaikan pelajaran di kelas. Untuk menghindari gangguan komunikasi, guru IPA menerapkan strategi komunikasi setiap kali mereka menemukan masalah. Ada tiga permasalahan dalam penelitian ini, (1) apa saja jenis strategi komunikasi yang digunakan guru IPA program USI SMA 10 Malang, (2) apa alasan strategi komunikasi yang digunakan guru IPA, (3) bagaimana strategi komunikasi mempengaruhi pemahaman siswa terhadap pelajaran. Penelitian ini merupakan studi kasus dengan pendekatan kualitatif. Data diambil dari tuturan guru saat mengajar di kelas, dan tanggapan siswa terhadap tuturan guru. Studi ini mengungkapkan bahwa ada sebelas jenis strategi komunikasi yang digunakan oleh guru IPA, yaitu alih bahasa, pengulangan, terjemahan literal, pengabaian pesan, sirkumlokusi, generalisasi berlebihan, pola prefabrikasi, pendekatan, penghindaran semantik, seruan bantuan, dan pantomim. Alasan guru IPA untuk menggunakan strategi komunikasi adalah karena kurangnya pengetahuan tata bahasa Inggris, kosakata bahasa Inggris yang terbatas dan upaya mereka untuk membuat ucapan mereka lebih jelas kepada siswa. Strategi komunikasi yang digunakan guru pada umumnya berhasil mempengaruhi pemahaman siswa terhadap pelajaran. Terkait alasan dan pengaruh strategi komunikasi dalam penelitian ini, semua guru di sekolah bertaraf internasional harus memiliki kemampuan bahasa Inggris yang baik. Peneliti merekomendasikan kepada guru IPA dan siswa program USI SMA Negeri 10 Malang untuk meningkatkan kemampuan bahasa Inggris mereka untuk meminimalkan masalah komunikasi di dalam kelas. Selain itu, juga disarankan bagi peneliti lain untuk melakukan analisis yang lebih dalam pada penelitian selanjutnya sehingga dapat lebih memahami tentang penggunaan strategi komunikasi.
English Abstract
People who are not native of English usually experience problems in their communication by using English. To overcome the problems, people usually have certain ways that are called as communication strategies. The writer conducted a research about communication strategies used by science teachers at USI program of SMA Negeri 10 Malang. At USI program, science lessons are conducted in the classroom by using English as a medium of instruction. As English learners, science teachers often found communication problems when they were delivering their lessons in the classroom. To avoid communication breakdown, the science teachers applied communication strategies whenever they found problems. There are three problems in this research, (1) what are the types of communication strategies used by science teachers at USI program of SMA 10 Malang, (2) what are the reasons of the communication strategies used by the science teachers, (3) how the communication strategies influence the students’ comprehension toward the lessons. This research is a case study with qualitative approach. The data were taken from the teachers’ utterances when they were teaching in the classroom, and the students’ responses toward the teachers’ utterances. The study reveals that there are eleven types of communication strategies used by science teachers, they are language switching, repetition, literal translation, message abandonment, circumlocution, overgeneralization, prefabricated pattern, approximation, semantic avoidance, appeal for assistance, and mime. The reasons of science teachers to use the communication strategies were because of their lack of English grammatical knowledge, limited English vocabularies and their efforts to make their utterances clearer to the students. The communication strategies used by the teachers are generally successful to influence the students’ better comprehension toward the lessons. Related to the reasons and influence of communication strategies in this research, all teachers in international standard schools must have a good ability in English. The researcher recommends that science teachers and the students at USI program of SMA Negeri 10 Malang to improve their English ability to minimize the communication problems in the classroom. Besides, it is also recommended for other researchers to make deeper analysis in the next research so they can get better understanding about the use of communication strategies.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2010/19/051002814 |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | Unnamed user with email repository.ub@ub.ac.id |
Date Deposited: | 07 Feb 2011 10:14 |
Last Modified: | 01 Nov 2021 15:22 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/100314 |
Actions (login required)
View Item |