Strategies for Teaching Speaking (A Case Study at the Second Grade of MTs. Negeri Turen)

Aini, Nila Qurrotul (2017) Strategies for Teaching Speaking (A Case Study at the Second Grade of MTs. Negeri Turen). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Keterampilan berbicara adalah keterampilan penting yang harus dikuasai ketika belajar bahasa. Banyak pelajar bahasa menganggap bahwa kemampuan berbicara sebagai cara untuk mengukur pengetahuan bahasa. Kemampuan berbicara dapat menjadi ukuran keberhasilan dalam belajar bahasa. Penelitian ini bertujuan untuk menggambarkan strategi apa yang digunakan oleh guru bahasa Inggris dalam mengajar berbicara di kelas 8-C MTs. Negeri Turen. Selain itu, peneliti menggunakan deskriptif kualitatif sebagai desain. Penelitian tersebut dilakukan di MTs. Negeri Turen, Malang. Subjek dalam penelitian ini adalah guru bahasa Inggris. Penelitian ini menggunakan tiga instrumen untuk mengumpulkan data, yaitu observasi untuk mengamati proses belajar mengajar di kelas, wawancara untuk mendapatkan informasi tentang strategi yang digunakan oleh guru bahasa Inggris dalam mengajar berbicara dan dokumentasi untuk mendukung data yang diperoleh dari observasi dan wawancara. Kesimpulannya, hasil dari studi ini menunjukkan bahwa guru bahasa Inggris menggunakan permainan sebagai strategi dalam mengajar berbicara. Permainannya adalah Running text card, Charades game, and Telephone game. Strategi ini dapat meningkatkan keterampilan berbicara siswa. Dikarenakan setelah menerapkan permainan ini, siswa mendapatkan nilai lebih dari nilai standart minimum di sekolah, yakni 75. Oleh karena itu, siswa dapat menikmati proses belajar mengajar menggunakan permainan. Berdasarkan hasil penelitian ini, peneliti menyarankan kepada guru bahasa Inggris harus mencari strategi lain yang sesuai bagi para siswa untuk meningkatkan kemampuan berbahasa siswa dan untuk memecahkan masalah mereka. Selain itu, hasil kajian ini diharapkan akan bermanfaat bagi para peneliti berikutnya sebagai referensi dalam melakukan penelitian lebih lanjut tentang metode guru mengajar berbicara.

English Abstract

Speaking skill is an important skill that the students should master when they learn a language. Many language learners regard speaking ability as the measure of knowing a language. The ability of speaking can measure the success of learning language. This study is aimed at describing the strategies that are used by the English teacher in teaching speaking of the 8-C class of MTs. Negeri Turen. In addition, the researcher used a descriptive qualitative as the design. It was conducted in MTs. Negeri Turen, Malang. The subject of this study was the English teacher. The researcher used three instruments to collect the data, there were observation checklist to observe the teaching and learning process in the classroom, interview guide to get the information about the strategies that were used by the English teacher in teaching speaking and also documentation to support the result of observation and interview. In conclusion, the result of this study showed that the English teacher used games as strategies in teaching speaking. The games were Running Text card, Charades game, and Telephone game. These strategies can improve students’ speaking skill. The students got higher score than a standard minimum score of the school that was 75. Futhermore, based on the researcher’s observation, the students were interested in learning process by using games. Therefore, the researcher suggests to the English teacher to use other strategies, such as using creative media which are appropriate for the students to increase students’ speaking ability and to solve their problems. In addition, the result of this study is expected to be useful for next researchers as the reference in conducting further reserach about teachers’ method in teaching speaking.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2017/816/051800345
Uncontrolled Keywords: Teaching Strategies, Teaching Speaking, MTs. Negeri Turen
Subjects: 300 Social sciences > 371 Schools and their activities; special education > 371.3 Methods of instruction and study > 371.302 81 Techniques of study
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 15 Jan 2018 02:27
Last Modified: 25 Nov 2020 09:47
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/8003
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item