Pramono, Nugra Agung (2018) Pelaksanaan Pendidikan dan Pelatihan Melalui Diklat Kepemimpinan Aparatur Sipil Negara (Studi Tentang Diklat PIM IV angkatan ke-155 Berdasarkan PP No.11 Tahun 2017 di Kabupaten Blitar). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Negara yang sedang dalam proses pembangunan seringkali mendapatkan berbagai masalah. Salah satu masalahnya adalah mengenai kualitas dari sumber daya manusia yang dimiliki negara tersebut. Kualitas sumber daya manusia merupakan poin yang ikut mengambil andil dalam pengelolaan pemerintahan ini agar berjalan secara terstruktur dan teroganisir dengan baik. Oleh karenanya, pemerintah mengadakan pelatihan dan Pendidikan guna menambah kompetensi aparatur mereka agar menjadi lebih berkompeten lagi. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan dan menganalisis pelaksanaan Pendidikan dan pelatihan kepemimpinan aparatur sipil negara di kabupaten Blitar yang diselenggarakan oleh badan kepegawaian dan pengembangan sumber daya manusia ditinjau dari pelaksanaannya melalui peserta, materi, pengajar, metode pengajaran, sarana dan prasarana. Serta ditinjau dari analisis faktor pendukung dan penghambat, hasil pelaksanaan berupa pengetahuan, keterampilan, sikap dan motivasi, dampak pelaksanaan diklat ditinjau dari penerapan proyek perubahan. Penelitian menggunakan metode kualitatif. Pengumpulan data menggunakan observasi, wawancara dan teknik dokumentasi. Disini melibatkan Kepala Dinas, Kabag, Kasubag, dan beberapa alumni diklat Kepemimpinan. Analisa data menggunakan miles dan hubberman saldana (2014). Fokus mengenai pelaksanaan Pendidikan dan pelatihan kepemimpinan aparatur sipil negara ditinjau dari pelaksanaan, faktor pendukung dan penghambat, hasil dan dampak dari pelaksanaan Pendidikan dan Pelatihan melalui Diklat Kepemimpinan tingkat IV kabupaten Blitar. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pelaksanaan Pendidikan dan pelatihan kepemimpinan ASN yang dilakukan oleh pemerintah kabupaten Blitar telah berperan secara optimal, meskipun dalam pelaksanaan dipengaruhi oleh beberapa faktor pendukung dan penghambat yang dihadapi oleh badan kepegawaian dan pengembangan sumber daya manusia dalam melaksanakan program Pendidikan dan pelatihan ini. Keberhasilan pemerintah kabupaten Blitar yang dilaksanakan oleh badan kepegawaian dan pengembangan sumber daya manusia dalam melaksanakan Pendidikan dan pelatihan dapat dilihat dari manfaat yang diperoleh pegawai. Adanya pelaksanaan Diklat dapat diukur melalui hasil yang baik,berupa pengetahuan, keterampilan, sikap dan motivasi serta berdampak pada penerapan proyek yang dibuat ketika diklat berlangsung dengan pendampingan yang baik.
English Abstract
Countries that are in the process of development often get various problems. One of the problems is regarding the quality of the human resources owned by the country. The quality of human resources is a point that contributes to the management of this government to run well structured and organized. Therefore, the government held training and education to increase the competence of their apparatus to become more competent. The purpose of this research is to describe and analyze the implementation of education and training in the leadership of the state civil apparatus in Blitar regency which is held by the human resources and human resource development agency in terms of its implementation through participants, materials, instructors, teaching methods, facilities and infrastructure. And viewed from the analysis of supporting and inhibiting factors, the results of the implementation in the form of knowledge, skills, attitudes and motivation, the impact of the implementation of training in terms of the implementation of the project changes. Research uses qualitative methods. Data collection uses observation, interviews and documentation techniques. This involves the Head of Service, Head of District, Head of Subdivision, and several alumni of Leadership training. Data analysis using miles and hubberman saldana (2014). Focus on the implementation of education and leadership training on the state civil apparatus in terms of implementation, supporting factors and obstacles, results and impacts of the implementation of education and training through the fourth level leadership training in Blitar district. The results showed that the implementation of ASN leadership education and training conducted by the Blitar district government had played an optimal role, although the implementation was influenced by several supporting and inhibiting factors faced by the human resources and human resource development agency in implementing this education and training program. The success of the Blitar district government carried out by the human resources agency and the development of human resources in implementing education and training can be seen from the benefits obtained by employees. The implementation of education and training can be measured through good results, in the form of knowledge, skills, attitudes and motivation and impact on the implementation of projects that are made when the training takes place with good assistance.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FIA/2018/955/051811110 |
Uncontrolled Keywords: | Pelaksanaan, Diklat, Sumberdaya manusia, Kepemimpinan.-Implementation, Training, Human Resources, Leadership. |
Subjects: | 600 Technology (Applied sciences) > 658 General management > 658.3 Personnel management (human resource management) > 658.31 Elements of personnel management > 658.312 Conditions of employment, performance rating, utilization of personnel > 658.312 4 Education and training |
Divisions: | Fakultas Ilmu Administrasi > Ilmu Administrasi Publik / Negara |
Depositing User: | Sugeng Moelyono |
Date Deposited: | 13 Mar 2019 03:36 |
Last Modified: | 23 Oct 2021 05:47 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/161867 |
Preview |
Text
Nugra Agung Pramono.pdf Download (34MB) | Preview |
Actions (login required)
![]() |
View Item |