Technique of Teaching Vocabulary: A Case Study at the 8th Grade of Junior High School Students at SMP Negeri 15 Malang

Annisa, Widy (2017) Technique of Teaching Vocabulary: A Case Study at the 8th Grade of Junior High School Students at SMP Negeri 15 Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Bahasa Inggris adalah bahasa yang diperlukan dan menjadi kebutuhan bagi siswa. Ketika mereka belajar bahasa inggris, mereka akan belajar tentang kata-kata atau Kosakata pertama kalinya. Kosakata adalah satu faktor penting dalam semua pengajaran bahasa, siswa harus terus-menerus belajar kosakata ketika mereka belajar struktur dan mereka dapat mempraktekkan menggunakan alat pengeras suara. Guru Bahasa Inggris tidak hanya harus mengerti tentang materi yang akan diajarkan, tapi juga harus mampu menyampaikan materi pembelajaran dengan teknik dan media pembelajaran yang sesuai kepada siswa. Oleh sebab itu, penelitian ini bertujuan untuk meneliti tentang teknik pengajaran dan media pembelajaran yang digunakan oleh guru Bahasa Inggris dalam mengajar Bahasa Inggris di SMP Negeri 15 Malang. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif. Jumlah orang yang diteliti terdiri dari satu guru Bahasa Inggris yang mengajar di kelas delapan dari SMP 15 Negeri Malang. Data yang dikumpulkan melalui beberapa instrumen seperti lembaran observasi, dokumentasi, dan wawancara dengan guru Bahasa inggris. Peneliti melakukan penelitian sebanyak tiga kali untuk 8 kelas D. Berdasarkan hasil penelitian yang di lakukan guru Bahasa Inggris menggunakan teknik pemanasan, pengaturan, organisasional, penjelasan isi materi, berkelompok, mengecek, tanya jawab, penerjemahan, menyalin, identifikasi, pengenalan, ulasan, dan menguji termasuk dalam Teknik Kontrol. Kemudian yang termasuk dalam Teknik Semi Kontrol seperti, pemindahan informasi, penukaran informasi, merangkum, dan persiapan. Selanjutnya, wawancara dan diskusi mencangkup dalam Teknik Bebas. Sementara itu, media pembelajaran yang digunakan oleh guru Bahasa Inggris berupa gambar-gambar, video, tampilan di laptop dan papan tulis termasuk dalam visual yang tidak terproyeksi. Selanjutnya, lembar soal dan kamus mencangkup dalam media cetak. Selain itu, interksi antara guru dan siswa di dalam kelas sangat atraktif selama pelajaran Bahasa Inggris. Peneliti menyarankan kepada guru Bahasa Inggris untuk tetap mempertahankan dan meningkatkan teknik pengajaran serta media pembelajaran yang digunakan untuk mengajar Bahasa Inggris.

English Abstract

English is necessary and becomes a need for the students. When they learn English, they will learn about words or vocabulary at the first time. Vocabulary is one of important factors in all language teaching, Students must continually learning words as they learn structure and as they practice sound system. An English teacher not only should understand about the material that will be taught, but also must be able to deliver material by using teaching techniques and teaching media in teaching process that are appropriate for the students. Therefore, this study is aimed to the teaching technique and teaching media which are used by the English teacher in teaching English Vocabulary at SMP Negeri 15 Malang. This study used a qualitative descriptive method. The number of participant in this reasearch includes English teacher who taught the eighth graders of SMP Negeri 15 Malang. The data was collected by using some instruments, namely observation sheets, documentation, and interview guide. The researcher conducted this research for three times for D-class. Based on the results, the English teacher used warm up, setting, organizational, content explanation, jigsaw, checking, question answer display, translation, copying, identification, review, and testing, which are, included in Controlled Techniques. Then, information exchange, warm up and preparation in Semi-Controlled Techniques. Next, interview, and discussion were included in free Techniques. Meanwhile, teaching media that were used by the English teacher were pictures, power point, video, and white board, which was included in visual unprojected media. The next, worksheet and English dictionary for printed media. Moreover, the interaction between the teacher and the students in the classroom was very attractive during the English lesson. The researcher suggested for the English teacher to keep and improve the teaching techniques and teaching media that were used in teaching English.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2017/813/051800342
Uncontrolled Keywords: Teaching Technique, Teaching Media, Teaching English, Teaching Vocabulary.
Subjects: 300 Social sciences > 371 Schools and their activities; special education > 371.3 Methods of instruction and study > 371.302 81 Techniques of study
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 15 Jan 2018 02:02
Last Modified: 01 Dec 2020 16:01
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/7999
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item