Stefanie, Magnolia (2017) Factual Structure Analysis in a Complex Narrative Structure of Memento Movie by Christopher Nolan. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Sebuah narasi didalam film membantu pengarang menyampaikan pikiran dan imajinasinya dengan cara dan strukturnya masing-masing yang sebenarnya memiliki arti tertentu agar penonton bias mengambil bagian dalam film tersebut. Walaupun hanya imajinasi pengarang, istilah “logis” dibutuhkan untuk membuat penonton menerima bebrapa kontradiksi atau modifikasi yang bisa saja membuat mereka menyimpulkan sebuah film tidak masuk akal. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis struktur faktual (alur, karakter, dan latar) film Memento oleh Christopher Nolan, dan untuk memaparkan sturktur narasi yang kompleks dari film tersebut menggunakan Teori Fiksi Robert Stanton. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dimana penelitian ini menganalisis unsur-unsur cerita film Memento. Menggunakan Teori Fiksi Robert Stanton dan movie studies, penelitian ini memperoleh data kualitatif untuk mendapatkan analisis struktur faktual yang mencakup alur, karakter, dan latar. Melalui analisis struktur faktual, konsep ketidaklogisan tentang short-term memory loss dari Nolan didalam film ini terungkap, yaitu memiliki motivasi psikologis sebagaimana ditunjukkan dalam kejadian-kejadian didalam cerita dari sudut pandang pemeran utama film (Leonard Shelby). Dalam pengerjaan analisis tersebut, penelitian ini menemukan bahwa suspense, surprise, dan plausibility dalam plot Memento mengungkap pemilihan gaya menyutradarai film yang dibuat oleh Nolan. Suspense, surprise, dan plausibility memainkan peran yang penting dalam menunjukkan konsep ketidaklogisan tersebut, yang bertujuan untuk membuat penonton melihat hal didalam film dari sudut pandang seorang narator yang tidak bisa dipercaya, dan itulah yang disimpulkan sebagai peran penting untuk membuktikan bahwa Memento memiliki struktur naratif yang rumit. Dalam film Memento, terdapat beberapa topik yang masih dapat ditemukan. Sebagai contoh, klasifikasi jenis adegan (hitam dan putih dan berwarna) juga dipertimbangkan penting untuk dianalisis dari aspek fabula dan sujet. Analisis kondisi psikologis Leonard dan paradigma kerumitan dari perbedaan filosofi dan gaya artistik yang dibuat oleh Nolan juga disarankan untuk dianalisis dari aspek postmodernsime.
English Abstract
A narrative in a movie helps the author to convey his thought and imagination by his own typical way and structure which actually has a certain meaning, so that the viewers can partakes in that movie. Even though it is only the author’s imagination, the term “logical” is needed in order to make the viewers accept the contradiction or modifications that make them generalize the movie is implausible. This research aims to analyze the factual structure (plot, characters, and setting). To unfold the complex narrative structure of Memento (2000) movie by Christopher Nolan by using Robert Stanton Theory of Fiction (1965). This research uses qualitative approach since the study analyzes elements of the story of Memento. Analyzed through Theory of Fiction by Robert Stanton and movie studies approaches, this research obtained qualitative data to conduct the factual structure analysis that includes the plot, character, and setting. Through analyzing the elements of factual structure, this research found that suspense, surprise, and plausibility in the plot of Memento unfold the most consistent stylistic choice made by Nolan in directing the movie. The incoherency ideas about short-term memory loss from Nolan in this movie is finally revealed which is it is motivated psychologically as it is used to show the events from the perspective of the main character (Leonard Shelby). In doing so, the suspense, surprise, and plausibility hold the important role in showing the incoherency ideas, which meant to make the audience see things in the movie from an unreliable narrator’s point of view, and it is all that matter to convince that this movie has a complex narrative structure. In Memento movie, there are several topics that still could be discovered. For instance, the classified type of structure which are black and white and colored scenes are also needed to be analyzed from the aspect of its fabula and sujet. Leonard’s psychological condition is also needed to be analyzed, and the last is the aspect of this movie’s complex paradigm of different philosophies and artistic styles made by Nolan which can be considered that Memento is a postmodernism film.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2017/382/ 051705596 |
Uncontrolled Keywords: | fiction analysis, narrative structure, factual structure, plot, causality and plausibility. |
Subjects: | 800 Literature (Belles-letters) amd rhetorics > 820 English & Old English literatures |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | Budi Wahyono Wahyono |
Date Deposited: | 26 Jul 2017 06:33 |
Last Modified: | 12 Dec 2020 17:04 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/650 |
Text
1. Bagian Depan.pdf Restricted to Repository staff only Download (2MB) |
|
Text
2. BAB I.pdf Restricted to Repository staff only Download (359kB) |
|
Text
3. BAB II.pdf Restricted to Repository staff only Download (410kB) |
|
Text
4. BAB III.pdf Restricted to Repository staff only Download (777kB) |
|
Text
5. BAB IV.pdf Restricted to Repository staff only Download (259kB) |
|
Text
6. Daftar Pustaka.pdf Restricted to Repository staff only Download (415kB) |
Actions (login required)
View Item |