Strategi Penerapan E-Government melalui Layanan SAMBAT Online (Studi pada Dinas Komunikasi dan Informatika Kota Malang)

Amiqoh, Ilmy (2017) Strategi Penerapan E-Government melalui Layanan SAMBAT Online (Studi pada Dinas Komunikasi dan Informatika Kota Malang). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Strategi merupakan cara atau alat yang digunakan oleh suatu organisasi untuk mencapai tujuan organisasi dan mengatasi permasalahan yang ada. Strategi dalam penerapan e-Government bertujuan untuk membangun kerangka pelaksanaan e-Government yang sesuai dengan tujuannya.Salah satu bentuk penerapan e-Government terdapat pada inovasi pelayanan publik seperti yang dilakukan oleh Dinas Komunikasi dan Informatika Kota Malang dalam melalui layanan pengaduan online dengan sebutan SAMBAT Online. Penelitian ini menggunakan jenis penelitian deskriptif dengan pendekatan kualitatif yang berlokasi di Kota Malang, dengan situs penelitian berada di Dinas Komunikasi dan Informatika Kota Malang.Sumber data primer diperoleh melalui wawancara dengan informan yang berkaitan, sedangkan data sekunder diperoleh dari dokumen-dokumen yang berhubungan dengan topik penelitian. Teknik pengumpulan data melalui wawancara,observasi, dan dokumentasi. Sedangkan instrument penelitiannya adalah peneliti sendiri, dan beberapa alat penunjang seperti pedoman wawancara dan alat bantu lainnya. Berdasarkan hasil penelitian, menunjukkan bahwa strategi penerapan e- Government melalui layanan SAMBAT Online pada Dinas Komunikasi dan Informatika Kota Malang dapat dilihat dari beberapa hal, yakni diantaranya adalah : (1) Tujuan yang dimiliki oleh Dinas Komunikasi dan Informatika Kota Malang dalam penerapan e-Government melalui layanan SAMBAT Online, (2) Lingkungan dari penerapan e-Government pada Dinas Komunikasi dan Informatika Kota Malang melalui layanan SAMBAT Online, (2) Arah penerapan e-Government melalui SAMBAT Online pada Dinas Komunikasi dan Informatika Kota Malang, (4) Tindakan yang diambil dalam penerapan e-Government melalui SAMBAT Online pada Dinas Komunikasi dan Informatika Kota Malang, (5) Pembelajaran dari tindakan yang diambil dalam penerapan e-Government melalui SAMBAT Online pada Dinas Komunikasi dan Informatika Kota Malang. Selain itu, terdapat pula faktor pendukung dan penghambat dalam strategi penerapan e- Government melalui layanan SAMBAT Online pada Dinas Komunikasi dan Informatika Kota Malang.

English Abstract

Strategy is a way or tool used by an organization to achieve organizational goals and overcome the existing problems.The strategy of e-Government implementations aims to build the framework of the e-Government implementation in accordance with its goals. One kind of e-Government implementation can be seen in the innovation of public services such as done by Department of Communication and Information Malang through online complaint services called SAMBAT Online. This research uses descriptive research type with qualitative approach which is located in Malang City, with research site located in Communication and Informatics Department of Malang City. Primary data sources were obtained through interviews with relevant informants, while secondary data were obtained from documents relating to the research topic. Techniques of data collecting done through interviews, observation, and documentation. While the research instrument is the researcher herself, and some supporting tools such as interview guides and other stuffs. Based on the results of the research, shows that the implementation strategy of e-Government through the SAMBAT Online service at the Communication and Informatics Department of Malang City can be seen from several things, namely: (1) Objectives possessed by the Communication and Informatics Department of Malang City in the implementation of e-Government Through SAMBAT Online service, (2) Environment of e-Government implementation in Communication and Informatics Department of Malang City through SAMBAT Online service, (2) Direction of e-Government implementation through SAMBAT Online on Communication and Informatics Department of Malang City, (4) Actions Taken in the implementation of e-Government through SAMBAT Online on Communication and Informatics Department of Malang City, (5) Learning systems from action that has been taken in the implementation of e-Government through SAMBAT Online on Communication and Informatics Office of Malang City. In addition, there are also supporting and inhibiting factors in the strategy of e-Government implementation through the service of SAMBAT Online at Communication and Informatics Department of Malang City.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FIA/2017/586/051708316
Uncontrolled Keywords: straetgi, e-government, SAMBAT Online
Subjects: 300 Social sciences > 352 General considerations of public administration > 352.1 Jurisdictional levels of administration > 352.14 Local Administration
Divisions: Fakultas Ilmu Administrasi > Ilmu Administrasi Publik / Negara
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 22 Nov 2017 08:31
Last Modified: 18 Apr 2022 07:38
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/5832
[thumbnail of Ilmy Amiqoh.pdf] Text
Ilmy Amiqoh.pdf

Download (4MB)

Actions (login required)

View Item View Item