Developing A Content-Based Syllabus Of English For The Study Program Of Development Economics Universitas Brawijaya

Gozali, Agus (2017) Developing A Content-Based Syllabus Of English For The Study Program Of Development Economics Universitas Brawijaya. Magister thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan silabus mata kuliah bahasa Inggris untuk program studi Ekonomi Pembangunan Universitas Brawijaya. Untuk mencapai tujuan tersebut, penelitian ini menggunakan desain penelitian pengembangan (R & D). Untuk mendapatkan informasi yang dibutuhkan sebagai dasar penulisan silabus mata kuliah bahasa Inggris, 55 mahasiswa dari prodi Ekonomi Pembangunan diminta menjawab pertanyaan yang terdapat dalam kuesioner. Dosen bahasa Inggris dan staf pengajar prodi Ekonomi Pembangunan diwawancara dengan tujuan yang sama. Silabus ini dibuat berdasarkan informasi yang didapat dari mahasiswa, staf pengajar, pimpinan prodi Ekonomi Pembangunan, dosen bahasa Inggris, dan analisa dokumen terkait dengan penelitian ini. Desain penelitian yang digunakan adalah model Borg and Gall (2003). Program Pengembangan Bahasa (LPD) oleh Yalden (1987) dipilih sebagai model pengembangan silabus. Terkait dengan tujuan utama penelitian ini, beberapa modifikasi dilakukan terhadap model ini. Tahapan prosedur ini meliputi analisa kebutuhan, merumuskan prinsip pengembangan silabus, tahap pengembangan silabus, validasi oleh ahli, revisi produk berdasarkan komentar dari ahli, dan pembuatan produk akhir. Silabus yang diajukan berisi kempetensi standar, kompetensi dasar, indicator, topic atau materi, kegiatan pembelajaran, media, asesmen, alokasi waktu, dan sumber materi pembelajaran. Silabus yang diajukan ini divalidasi oleh dua ahli desain silabus yang juga pengajar di prodi Ekonomi Pembangunan yang menguasai isi dan bahasa Inggris untuk memeriksa kelayakan topik-topik pada silabus yang diajukan. Verifikasi lebih lanjut dilakukan dengan melakukan uji coba terhadap silabus yang diajukan untuk membuat rencana pengajaran berdasarkan silabus. Terkait dengan metodologi, hasil penelitian menunjukkan bahwa kegiatan pembelajaran berupa membaca teks berbahasa Inggris, presentasi, mengerjakan latihan dalam kelompok, dan mengerjakan latihan berpasangan. Sehubungan dengan materi, pengajar bahasa Inggris disarankan untuk mengembangkan materi yang berisi menyimak, membaca, berbicara, dan menulis, serta latihan-latihan lain. Silabus content-based dipilih untuk menjaga motivasi pembelajar dalam belajar bahasa Inggris dan memotivasi pengajar untuk mencapai tujuan pembelajaran bahasa Inggris. Ketersediaan silabus mata kuliah bahasa Inggris yang layak untuk mahasiswa prodi Ekonomi Pembangunan dalam program bahasa akan membuat pengajar bahasa Inggris lebih mudah untuk melakukan proses kegiatan belajar mengajar pada kegiatan yang nyata di kelas.

English Abstract

This study aims to develop an English syllabus for the Study Program of Development Economics (SPDE) Universitas Brawijaya. For the purpose, this research employed Research and Development (R & D) design. To obtain the information needed as a base for writing English syllabus, 55 students of SPDE were asked to answer questionnaires. English language lecturer and subject specialist were also interviewed with the same purposes. The proposed syllabus was based on information gathered from the students, a subject specialist, an officer at Study Program of Development Economics, an English language lecturer, and document analysis relevant to this study. The research design applied the model of Borg and Gall (2003). Language Program Development (LPD) by Yalden (1987) is chosen as the model of syllabus development. Considering the main purpose of this study, some modifications have been made to that model. It is a step-by-step procedure covering doing needs assessment, composing principles for syllabus development, developing syllabus, doing expert validation, revising the product based on the comments from experts, and composing final product. The proposed syllabus contains standard competence, basic competence, indicators, topics or materials, learning experience, media, assessment, time allotment, and learning sources. It is validated by two experts in syllabus design as well as the lecturer of SPDE who has mastery of the content and English language to check the appropriateness of the topics in the proposed syllabus. Further verification was conducted by trying-out the proposed syllabus to make lesson plans based on the proposed syllabus. Concerning the methodology, the results revealed teaching and learning activities are reading English texts, having presentation, doing group work exercises, and doing pair-work exercises. In terms of instructional materials, it is suggested that the English lecturer develop instructional materials consisting of listening, reading, speaking, and writing, and exercises. The content-based syllabus is chosen to maintain learners’ motivation in learning English and to encourage the lecturers to reach the goal of the English course. The availability of an appropriate English course syllabus for students of SPDE in a language program will make the English language lecturers easy to conduct the teaching and learning process into real classroom activities.

Item Type: Thesis (Magister)
Identification Number: TES/420/GOZ/d/2017/041708255
Uncontrolled Keywords: ENGLISH LANGUAGE - STUDY AND TEACHING, ENGLISH LANGUAGE - SYLLABICATION
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: S2/S3 > Magister Linguistik Terapan, Fakultas Ilmu Budaya
Depositing User: Nur Cholis
Date Deposited: 20 Sep 2017 04:16
Last Modified: 19 Oct 2020 06:36
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/2777
[thumbnail of 01. BAGIAN DEPAN.pdf] Text
01. BAGIAN DEPAN.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (246kB)
[thumbnail of 02. BAB I.pdf] Text
02. BAB I.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (242kB)
[thumbnail of 03. BAB II.pdf] Text
03. BAB II.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (229kB)
[thumbnail of 04. BAB III.pdf] Text
04. BAB III.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (322kB)
[thumbnail of 05. BAB IV.pdf] Text
05. BAB IV.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (270kB)
[thumbnail of 06. BAB V.pdf] Text
06. BAB V.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (175kB)
[thumbnail of 07. DAFTAR PUSTAKA.pdf] Text
07. DAFTAR PUSTAKA.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (81kB)

Actions (login required)

View Item View Item