Cultural Content Analysis Of Revised English Textbook For Junior High School

Muzainuddin, Moh (2017) Cultural Content Analysis Of Revised English Textbook For Junior High School. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Sejak budaya dan bahasa menjadi satu, budaya harus dipelajari selama proses belajar mengajar. Budaya bisa melibatkan motivasi siswa dan membuat suasana di kelas menjadi lebih menarik. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui budaya apa yang tergambar dalam buku teks berjudul Bahasa Inggris "When English Rings Bell" yang diterbitkan oleh Kemendikbud Metode yang digunakan adalah deskriptif kualitatif. Sementara, instrumennya adalah daftar nama yang berisi dua belas kriteria dari Dweik and Al-Sayyed (2015), kriteria itu adalah (1) sejarah dan politik, (2) agama dan ritual keagamaan, (3) makanan dan minuman, (4) pendidikan, (5) ekologi, (6) ekonomi, (7) waktu luang, musik, dan kesenian ) gaun, (9) sastra dan sains, (10) perilaku sosial (etiket), (11) hubungan keluarga dan laki-laki dan perempuan, dan (12) nama depan. Kategori budaya dibagi menjadi 3 yaitu budaya sumber, budaya sasaran, dan budaya internasional (Cortazzi and Jin 1999, cited in Hardy, 2004). Pada penelitian ini ditemukan bahwa, ada beberapa kriteria yang tidak ditemukan dalam buku teks. Kriteria itu adalah sejarah dan politik, agama dan ritual keagamaan, dan sastra dan sains. Salah satu kriteria yang lebih sering tergambar adalah kriteria ekologi. Sementara itu kategori budaya yang yang lebih sering tergambar adalah sumber budaya. Sebaliknya, budaya sasaran digambarkan sekali dalam satu bab, dan budaya internasional tidak ditemukan dalam bab manapun. Berdasarkan temuan penelitian ini, peneliti menyarankan kepada pengembang lebih lanjut untuk menyajikan ketiga kategori budaya seperti budaya sumber, budaya sasaran, dan budaya internasional di dalam buku teks, sehingga semua murid mempunyai kesempatan untuk mempelajarinya. Untuk studi lebih lanjut, disarankan untuk memilih buku teks bahasa Inggris terbaru untuk dianalisis dan memilih teori lain yang terkait dengan isu terkini dalam menganalisis buku teks bahasa Inggris.

English Abstract

Since the culture and language are integrated, culture should be learned during the teaching and learning process. Culture can engage student’s motivation and make the atmosphere in the class become more attractive. This study aimed to know what cultures were depicted in the textbook entitled Bahasa Inggris “When English Rings Bell” published by Kemendikbud. The method was descriptive qualitative. The instrument used was a checklist that contained twelve criteria based on Dweik and Al-Sayyed (2015), those are (1) history and politics, (2) religion and religious ritual, (3) food and drinks, (4) education, (5) ecology, (6) economy, (7) leisure time, music, and arts, (8) dress, (9) literature and science, (10) social behavior (etiquette), (11) family and male-female relationship, and (12) first names. The culture is devided into 3 categories: source culture, target culture, and international culture (Cortazzi and Jin 1999, cited in Hardy, 2004). The finding of this study showed that there were some criteria that were not found in the textbook, those are history and politics, religion and religious ritual, and literature and science. One criterion which depicted dominantly was ecology criterion. While the culture category which depicted dominantly was the source culture. In contrast, the target culture was described once in one chapter, and the international culture was not found in any chapters. Based on the finding of this study, the researcher suggested further developers to present three categories of culture: source culture, target culture, and international culture in the textbook, so that the students have chance to them learn. For further study, it is suggested to choose the newest English textbook to be analysed and choose other theory related to the current issues in analysing English textbook.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2017/647/051707427
Uncontrolled Keywords: Culture, Culture Category, English Textbook
Subjects: 800 Literature (Belles-letters) amd rhetorics > 820 English & Old English literatures
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Kustati
Date Deposited: 13 Sep 2017 02:53
Last Modified: 01 Dec 2020 09:19
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/2453
[thumbnail of Moh Muzainuddin.pdf] Text
Moh Muzainuddin.pdf

Download (3MB)

Actions (login required)

View Item View Item