A Survey Study Of Gamers’ Vocabulary Learning Strategies In Simulation Video Game

Laksana, Resda Cintami (2017) A Survey Study Of Gamers’ Vocabulary Learning Strategies In Simulation Video Game. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penguasaan kosakata adalah hal yang utama bagi pelajar Bahasa Inggris untuk meningkatkan kemampuan berbahasa Inggris yaitu mendengarkan, berbicara, membaca, dan menulis. Gamer Indonesia sebagai pelajar bahasa Inggris harus memiliki perbendaharaan kosakata yang mumpuni untuk menguasai kemampuan berbahasa Inggris. Menerapkan strategi belajar kosakata (VLS) dapat membuat pelajar menjadi terbiasa dengan kosakata bahasa Inggris. Para anggota grup facebook bernama Forum Harvest Moon (ID Harvest) mendapatkan paparan kosakata bahasa Inggris melalui sebuah video game simulasi bernama Harvest Moon. Oleh karena itu, penelitian ini dilakukan untuk menginvestigasi fenomena tersebut. Survei ini dilakukan untuk menginvestigasi frekuensi penggunaan strategi belajar kosakata yang paling banyak digunakan dan yang paling sedikit digunakan oleh anggota grup Forum Harvest Moon Indonesia (ID Harvest) ketika bermain Harvest Moon. Pengambilan data dilakukan menggunakan sebuah kuesioner yang diadaptasi dari penelitian Riankamol (2008) dan sebuah panduan wawancara. Kuesioner tersebut merepresentsikan lima strategi belajar kosakata menurut taksonomi Schmitt, yaitu determination, social, cognitive, memory, dan metacognitive. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa strategi cognitive memiliki nilai rata-rata (mean) tertinggi yaitu 2.86 dan strategi social (discovery) memiliki nilai rata-rata terendah, yaitu 1.07. Sehingga strategi belajar kosakata yang paling banyak dipakai oleh anggota grup Forum Harvest Moon Indonesia (ID Harvest) ketika bermain Harvest Moon adalah strategi cognitive dan yang paling rendah adalah strategi social (discovery). Berdasarkan hasil penelitian tersebut, peneliti memberikan beberapa saran. Peneliti menyarankan kepada para pendidik untuk menyediakan video game di dalam maupun di luar kelas, misalnya di Self Access Center (SAC). Selain itu, peneliti juga menyarankan kepada pembelajar bahasa Inggris untuk belajar melalui video game sehingga mereka menjadi pembelajar yang mandiri. Video game dapat memicu pembelajar untuk menerapkan strategi belajar kosakata yang paling banyak digunakan sehingga dapat menambah kosakata mereka.Lalu, peneliti juga menyarankan kepada peneliti selanjutnya untuk melakukan penelitian terhadap tipe atau jenis video game yang berbeda, seperti RPG, simulasi, teka-teki, petualangan, dll.

English Abstract

Vocabulary mastery is the prerequisite component for English Language Learner (ELL) to master listening, speaking, reading, and writing skills. Indonesian gamers as ELL must have sufficient vocabulary supplies to acquire those skills. Applying Vocabulary Learning Strategies (VLS) can help learners to get maximum exposure of English vocabulary. The members of a facebook group namely Forum Harvest Moon (ID Harvest) get the exposure through playing simulation video game namely Harvest Moon. Hence, this research was conducted to investigate the phenomena. This survey study was conducted to investigate the most and the least frequently use of VLS by gamers at Forum Harvest Moon Indonesia (ID Harvest) while playing Harvest Moon video game. The data was collected using VLS questionnaire which was adapted from Riankamol (2008) and interview guide. The questionnaire represented six Schmitt’s taxonomy of VLS namely determination, social (discovery), social (consolidation), cognitive, memory, and metacognitive strategy. The results of the study showed that cognitive strategy had the highest score of mean that is 2.86 and the social (discovery) strategy had the lowest mean score that is 1.07. Thus, the most frequently used of VLS by the member of (ID Harvest) was cognitive strategy and the least frequency used of VLS was social (discovery) strategy. Based on the research findings, the researcher gave some suggestions. Researcher suggests the educators to provide video games in the classroom or in Self Access Center (SAC). In addition, researcher also suggests the English learners to learn vocabulary through video game so that they can be independent learners. The video game may trigger the learners to apply the most frequently of VLS so that they can improve their English vocabulary. Then, for further researcher, the researcher suggests to conduct a study with different types or genres of video games, such as RPG, simulation, puzzle, adventure, etc.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2017/573/051707353
Uncontrolled Keywords: Strategi belajar kosakata, gamer, simulation video game, Harvest Moon video game.
Subjects: 400 Language > 401 Philosophy and theory; international languages > 401.4 Communication; semantics, pragmatics, languages for special purposes
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Nur Cholis
Date Deposited: 11 Sep 2017 03:16
Last Modified: 22 Nov 2020 07:22
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/2316
[thumbnail of 1. COVER-LIST OF APPENDICES.pdf]
Preview
Text
1. COVER-LIST OF APPENDICES.pdf

Download (1MB) | Preview
[thumbnail of 2. CHAPTER I.pdf]
Preview
Text
2. CHAPTER I.pdf

Download (548kB)
[thumbnail of 3. CHAPTER II.pdf]
Preview
Text
3. CHAPTER II.pdf

Download (794kB) | Preview
[thumbnail of 4. CHAPTER III.pdf]
Preview
Text
4. CHAPTER III.pdf

Download (849kB) | Preview
[thumbnail of 6. CHAPTER V.pdf]
Preview
Text
6. CHAPTER V.pdf

Download (400kB) | Preview
[thumbnail of 7. REFERENCES.pdf]
Preview
Text
7. REFERENCES.pdf

Download (496kB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item