A Multimodal Discourse Analysis of Gender Representation in Three Indonesian Sanitary Pads TV Advertisements.

Rahmadani,, Luluk. (2023) A Multimodal Discourse Analysis of Gender Representation in Three Indonesian Sanitary Pads TV Advertisements. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana peran dan identitas gender dibangun dalam iklan pembalut wanita, khususnya Laurier, Charm, dan Softex. Studi ini menggunakan teori tata bahasa visual oleh Kress dan van Leeuwen (2006) untuk menganalisis interaksi antara mode verbal dan visual dalam mencerminkan representasi gender. Tujuannya adalah untuk memahami politik konstruksi identitas gender dalam iklan-iklan tersebut. Hasil penelitian menunjukkan bahwa iklan-iklan tersebut berusaha untuk memecahkan stereotip dan tabu mengenai menstruasi dengan melibatkan pria dalam pembelian pembalut higienis. Wanita digambarkan nyaman menerima bantuan dari pria dan mampu melakukan aktivitas dengan baik selama menstruasi. Penelitian ini memberikan wawasan bagi pengiklan untuk membuat iklan yang lebih inklusif dan berkontribusi pada pemahaman yang lebih baik tentang representasi gender dalam iklan TV Indonesia.

English Abstract

This study aims to investigate how gender roles and identity are constructed in advertisements for sanitary napkins, specifically Laurier, Charm, and Softex. The study utilizes visual grammar theory by Kress and van Leeuwen (2006) to analyze the interaction between verbal and visual modes in reflecting gender representations. The goal is to comprehend the ideologies of gender identity construction in these advertisements. The results show that the commercials attempt to break menstrual stereotypes and taboos by involving men in purchasing sanitary napkins. Women are portrayed as comfortable accepting help from men and able to engage in activities comfortably during menstruation. This research provides insights for advertisers to create more inclusive commercials and contributes to a better understanding of gender representation in Indonesian TV advertisements.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0523120016
Uncontrolled Keywords: gender representation, sanitary pads, Indonesia, TV advertisements, multimodal discourse analysis
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: agung
Date Deposited: 25 Jan 2024 07:54
Last Modified: 25 Jan 2024 07:54
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/214101
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Luluk Rahmadani.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (8MB)

Actions (login required)

View Item View Item