STUDENTS PERSPECTIVE ON THE USE OF ROCK SONG IN LEARNING TO IMPROVE STUDENTS VOCABULARY

Alghifari, Hafizh and Dr. Sugeng Susilo Adi, M.Hum (2023) STUDENTS PERSPECTIVE ON THE USE OF ROCK SONG IN LEARNING TO IMPROVE STUDENTS VOCABULARY. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Menguasai kosakata bahasa inggris merupakan hal yang penting untuk dapat menguasai bahasa inggris. Penggunaan media pembelajaran yang menarik pada pembelajaran kosakata memiliki peranan yang positif pada proses pembelajaran. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui perspektif siswa terhadap penggunaan lagu rock untuk meningkatkan kosakata siswa. Penelitian ini merupakan penelitian Descriptive studi dengan menggunakan mixed method. Subjek dari penelitian ini adalah 70 siswa kelas 8 SMP Shalahuddin Kota Malang. Penelitian ini menggunakan 2 teknik pengumpulan data yaitu kuisioner dan interview. Hasil dari penelitian ini menunjukkan, persepsi siswa terhadap penggunakan lagu rock dalam pembelajaran mendapatkan response yang positif dari siswa. Penggunaan lagu rock dalam pembelajaran dapat meningkatkan motivasi belajar siswa karena media yang digunakan menarik dan merupakan hal yang baru bagi siswa. Selain itu, siswa lebih mudah mengingat kosakata dan siswa lebih mudah untuk mendapatkan banyak kosakata baru yang terkandung di dalam lirik lagu rock yang digunakan.

English Abstract

Mastering English vocabulary is important thing to be able to master English. The use of interesting learning media in vocabulary learning has a positive role in the learning process. The purpose of this study was to determine the students perspective on the use of rock song to increase students vocabulary. This research is a descriptive study using a mixed method. The subjects of this study were 70 8th grade students of Shalahuddin junior high school. This study uses 2 data collection techniques, namely questionnaires and interviews. The results of this study indicate that students' perceptions of the use of rock songs in learning get a positive response from students. The use of rock songs in learning can increase students' learning motivation because the media used is interesting and new for students. In addition, students are easier to remember vocabulary and students are easier to get a lot of new vocabulary contained in the lyrics of the rock song used.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 052312
Uncontrolled Keywords: Students perception, Rock songs, Vocabulary learning, Learning media
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: maria
Date Deposited: 11 Jan 2024 07:55
Last Modified: 11 Jan 2024 07:55
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/208571
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
HAFIZH ALGHIFARI.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2025.

Download (1MB)

Actions (login required)

View Item View Item