The Use of Nearpod as an Online Assessment Tool for English Learning at Universitas Brawijaya.

Pamungkas, Abi Pamungkas and Dr. Putu Dian Danayanti Degeng, S.S, M.Pd (2023) The Use of Nearpod as an Online Assessment Tool for English Learning at Universitas Brawijaya. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Perubahan model pembelajaran pada masa pasca pandemi membuat penggunaan media online lebih sering dimanfaatkan dibandingkan dengan menggunakan model kertas dalam pembelajaran bahasa Inggris khususnya pada mata kuliah grammar. Nearpod adalah salah satu platform yang dapat digunakan guru sebagai alat penilaian online pada mata kuliah grammar. Namun, penggunaan alat penilaian online juga harus mempertimbangkan dengan sudut pandang dan minat siswa. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengeksplorasi penggunaan Nearpod sebagai alat penilaian online untuk pembelajaran Bahasa Inggris di Universitas Brawijaya. Untuk menyelidiki masalah penelitian, peneliti menggunakan metode studi kualitatif. Peneliti menggunakan instrumen panduan wawancara yang terdiri dari 17 pertanyaan. Peneliti melakukan wawancara semi terstruktur yang melibatkan 6 mahsiswa jurusan Pendidikan Bahasa Inggris Universitas Brawijaya. Temuan dari penelitian menunjukkan bahwa penggunaan Nearpod sebagai alat penilaian online memberikan dampak yang positif bagi siswa. Hal ini ditunjukkan dari hasil wawancara yang menyatakan semua partisipan penelitian merekomendasikan dari penggunaan Nearpod sebagai alat penilaian online. Siswa menjabarkan beberapa kelebihan saat mengerjakan tugas atau kuis menggunakan Nearpod adalah karena kepraktisannya, fitur yang menarik, dan meningkatkan motivasi siswa. Meskipun begitu terdapat beberapa kelemahan saat siswa mengerjakan tugas atau kuis menggunakan Nearpod seperti harus menyiapkan konekesi internet yang stabil, dan merasa panik saat melakukan kegiatan penilaian.

English Abstract

The changes in the learning model during the post-pandemic era have led to greater utilization of online media compared to traditional paper-based approaches, especially in English language learning, particularly in the grammar subject. Nearpod is one of the platforms that teachers can use as an online assessment tool for grammar courses. However, the use of online assessment tools should also consider the students' perspectives and interests. This research aims to explore the use of Nearpod as an online assessment tool for English language learning at Universitas Brawijaya. To investigate the research problem, the researcher employed a qualitative study method. The researcher used a guided interview instrument consisting of 17 questions. The researcher conducted semi-structured interviews involving six students majoring in English Education at Universitas Brawijaya. The findings of the research indicate that the use of Nearpod as an online assessment tool has a positive impact on students. This is evident from the interview results, where all research participants recommended the use of Nearpod as an online assessment tool. Students mentioned several advantages of using Nearpod for completing assignments or quizzes, such as its practicality, attractive features, and ability to enhance student motivation. However, there are also some disadvantages when students work on assignments or quizzes using Nearpod, such as the need for a stable internet connection and feeling anxious during assessment activities.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 052312
Uncontrolled Keywords: Online Assessment, Online Assessment Tool, Nearpod
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: maria
Date Deposited: 11 Jan 2024 07:30
Last Modified: 11 Jan 2024 07:30
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/208491
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
GEMBONG ABI PAMUNGKAS.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2025.

Download (1MB)

Actions (login required)

View Item View Item