The Correlation between Pre-service Teachers’ Level of Technological Pedagogical and Content Knowledge (TPACK) and Technology Integration in EFL Classroom

Ningtyas, Putri Ika Ayundha and Sahiruddin, S.S., M.A., Ph.D. and Dr. Putu Dian Danayanti Degeng, S.S., M.Pd. (2023) The Correlation between Pre-service Teachers’ Level of Technological Pedagogical and Content Knowledge (TPACK) and Technology Integration in EFL Classroom. Magister thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengukur bagaimana hubungan antara tingkat pengetahuan TPACK mahasiswa calon guru dan persepsi praktik integrasi teknologi di dalam kelas. Kerangka TPACK menilai pemahaman mahasiswa calon guru tentang bagaimana menggunakan teknologi di kelas, namun penting untuk meneliti apakah pengetahuan yang dimiliki guru berhubungan dengan implementasinya di dalam kelas dengan mengukur keyakinan serta perilaku yang berhubungan dengan penggunaan teknologi. Dalam penelitian ini, peneliti menggunakan metode deskriptif kuantitatif dan desain penelitian korelasional. Kuisioner yang digunakan dalam penelitian ini yaitu TPACK Survey yang diadaptasi dari Archambault & Crippen (2009) untuk mengukur pemahaman TPACK guru, dan Teacher Technology Integration Survey (TTIS) yang diadaptasi dari Vannatta & Banister (2009) untuk menganalisis penggunaan teknologi guru. Uji Korelasi Pearson digunakan untuk menganalisis hubungan antara variabel dengan menggunakan perangkat lunak SPSS. Subjek penelitian ini adalah 38 mahasiswa calon guru Bahasa Inggris dari program studi pendidikan Bahasa Inggris, Universitas Brawijaya, yang memiliki pengalaman mengajar bahasa Inggris dengan mengintegrasikan teknologi. Temuan dalam penelitian ini mengungkapkan bahwa tingkat pengetahuan TPACK mahasiswa calon guru Bahasa Inggris secara keseluruhan tinggi di tujuh domain TPACK (M=3.97, SD=0.70). Nilai tertinggi adalah pengetahuan teknologi konten (TCK) (M=4.05, SD=0.66), pengetahuan pedagogis konten (PCK) (M=4.02, SD=0.68), dan pengetahuan teknologi pedagogis (TPK) (M=4.00, SD= 0.71). Secara khusus, domain pengetahuan teknologi (TK) (M=3.99, SD=0.70) lebih tinggi dari pada pengetahuan pedagogis (PK) (M=3.88, SD=0.71) dan pengetahuan konten (CK) (M=3.84, SD=0.73). Selain itu, mahasiswa calon guru Bahasa Inggris memiliki persepsi yang baik terhadap praktik integrasi teknologi mereka di kelas Bahasa Inggris (M=4.03, SD=0.74). Dari hasil uji korelasi Pearson menunjukkan bahwa nilai koefisien korelasi (r) adalah 0.632 dengan nilai signifikansi (p) yaitu 0.000. Hal ini menunjukkan bahwa korelasinya kuat dan memiliki hubungan positif yang signifikan (p > 0.05) antara tingkat pengetahuan teknologi pedagogis dan konten dengan integrasi teknologi guru. Dari hasil penelitian, disarankan bagi mahasiswa calon guru agar dapat meningkatkan kemampuan pedagogis dan pengetahuan konten. Selanjutnya, sangat disarankan untuk mengadakan pelatihan berkelanjutan bagi mahasiswa Pendidikan Bahasa Inggris. Dan terakhir, penelitian berkelanjutan dapat dilakukan dengan meneliti subjek partisipan yang berbeda atau studi longitudinal untuk mengetahui lebih dalam tentang variabel penelitian.

English Abstract

The goal of this study was to examine the profile of the EFL pre-service’s teachers’ level of Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK), the perception of technology integration, and the relationship between the two variables. The previous studies have demonstrated that the TPACK framework assesses pre-service teachers' knowledge of how to use technology in the classroom, but it is important to examine that this knowledge had the relationship with classroom implementation by measuring a variety of beliefs and behaviors with respect to classroom technology use. In this study, quantitative descriptive and correlation design was implemented. Two different questionnaires were used, including TPACK Survey adapted from Archambault & Crippen (2009) to measure teachers' TPACK knowledge, and Teacher Technology Integration Survey (TTIS) adapted from Vannatta & Banister (2009) to analyse technology usage. Descriptive statistics was used to assess the first and second purposes of this study, while the third purpose of the study employed Pearson’s Correlation Coefficient to compute the correlation by using SPSS software. The participants of this study were thirty eight EFL pre-service teachers at English education department, Universitas Brawijaya who had prior experiences in teaching English by incorporated technologies. The findings showed that the TPACK level of EFL pre-service teachers was overall high across seven domains (M=3.97, SD=0.70). The highest value were technological pedagogical knowledge (TPK) (M=4.05, SD=0.66), technological content knowledge (TCK) (M=4.02, SD=0.68), and pedagogical content knowledge (PCK) (M=4.00, SD=0.71). In specific, technological knowledge (TK) domain (M=3.99, SD=0.70) was highly valued than pedagogical knowledge (PK) (M= 3.88, SD=0.71) and content knowledge (CK) (M=3.84, SD=0.73). Besides, EFL pre-service teachers had a good perception about their technology integration practice in the language classroom (M=4.03, SD=0.74). Additionally, Pearson correlation showed that the coefficient correlation (r) was 0.632 with a significance value (p) of 0.000, indicating that the correlation between two variables was strong and had a significant positive relationship (p > 0.05) between the level of technological pedagogical content knowledge and teacher technology integration. Furthermore, it was suggested to EFL pre-service teachers to improve their pedagogy and content knowledge. Continuous training for the students at English Education Program was strongly advised. Further research should be conducted with different subjects of participants or longitudinal studies in order to elaborate a deeper explanation regarding variables.

Item Type: Thesis (Magister)
Identification Number: 0423120001
Uncontrolled Keywords: pengetahuan teknologi, pengetahuan pedagogis, pengetahuan konten, integrasi teknologi, technological knowledge, pedagogical knowledge, content knowledge, technology integration
Subjects: 400 Language > 410 Linguistics
Divisions: S2/S3 > Magister Linguistik Terapan, Fakultas Ilmu Budaya
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 17 May 2023 03:12
Last Modified: 27 Sep 2023 06:54
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/199776
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Putri Ika Ayundha Ningtyas.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2025.

Download (5MB)

Actions (login required)

View Item View Item