Exploring Efl Students’ Perceptions On Reading Comprehension Difficulties In Indonesian Junior High Students.

Kusumahwati, Lydia and Dr. Widya Caterine Perdhani, S.Pd., M.Pd. (2022) Exploring Efl Students’ Perceptions On Reading Comprehension Difficulties In Indonesian Junior High Students. Magister thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Pemahaman membaca (reading comprehension) bermanfaat bagi siswa untuk memperoleh keterampilan lain dalam belajar bahasa. Namun, siswa Indonesia cenderung memiliki beberapa kesulitan dalam pemahaman bacaan. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apa saja kesulitan pemahaman bacaan yang menonjol yang dihadapi oleh siswa kelas 8 SMP di SMPN 7 Malang. Metode kuantitatif digunakan dan kuesioner offline yang terdiri dari 11 pernyataan dibagikan. Pernyataan-pernyataan tersebut terbagi menjadi kesulitan pemahaman membaca yang terus muncul dalam beberapa penelitian sebelumnya, yaitu kosakata (vocabulary), latar belakang pengetahuan (background knowledge), dan membuat kesimpulan (making inference). Peneliti juga menambahkan pengalaman membaca (reading experience) sebagai salah satu dimensi untuk melihat pengalaman membaca siswa kelas 8. Hasil penelitian menunjukkan bahwa 66,70% dari 171 siswa setuju pada pernyataan bahwa mereka menghadapi kesulitan pada struktur gramatikal dalam teks bahasa Inggris. Siswa juga menemukan kesulitan untuk menghubungkan topik teks bahasa Inggris dengan pengetahuan mereka sendiri yang menunjukkan sebagian besar siswa memiliki latar belakang pengetahuan yang rendah.

English Abstract

Reading comprehension is beneficial for students to acquire other skills in learning a language. However, Indonesian students tend to have several difficulties in reading comprehension. This research aims to find out what are the prominent reading comprehension difficulties faced by 8th grade junior high school students in SMPN 7 Malang. Quantitative method was used and offline questionnaire that consist 11 statements was administered. Those statement divided into reading comprehension difficulties that keep come out in several previous research, which are vocabulary, background knowledge, and making inference. The researchers also add reading experience as one of the dimensions to see reading experience of 8th graders has been. The result shows that 66,70% of 171 students have agreed on statement that they faced difficulties on grammatical structure in English text. Students also found difficulties to relate English text topics to their own knowledge which shows most of the students are low in background knowledge.

Item Type: Thesis (Magister)
Identification Number: 0422120036
Uncontrolled Keywords: Persepsi EFL, Pemahaman Membaca, Latar Belakang Pengetahuan., EFL perceptions, reading comprehension, background knowledge.
Subjects: 400 Language > 410 Linguistics
Divisions: S2/S3 > Magister Linguistik Terapan, Fakultas Ilmu Budaya
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 15 May 2023 04:13
Last Modified: 15 May 2023 04:13
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/199556
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Lydia Kusumahwati.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2024.

Download (2MB)

Actions (login required)

View Item View Item