Factors Contributing to Students’ Writing Anxiety in Online Learning and Strategies that are Used by the Students to Cope with It.

Rosalinda, Elvira and Hamamah,, M.Pd., Ph.D and Dr. Putu Dian Danayanti Degeng,, S.S., M.Pd. (2022) Factors Contributing to Students’ Writing Anxiety in Online Learning and Strategies that are Used by the Students to Cope with It. Magister thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Menulis merupakan salah satu keterampilan yang perlu dikuasai ketika seseorang belajar bahasa asing. Ini adalah keterampilan rumit yang sulit diperoleh secara mandiri. Sayangnya, selama pandemi COVID-19, pertemuan tatap muka untuk kegiatan belajar mengajar harus dibatasi. Oleh karena itu, banyak sekolah yang melakukan blended learning dengan platform online yang dinilai lebih efisien. Meskipun pembelajaran dilakukan pada platform online, namun ketika menggunakan bahasa asing, terutama pada keterampilan produktif seperti menulis, peserta didik cenderung merasa cemas. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui tingkat kecemasan, jenis kecemasan, faktor-faktor yang berkontribusi terhadap kecemasan menulis, dan strategi yang digunakan siswa dalam pembelajaran online untuk mengatasinya. Studi kasus digunakan sebagai metode untuk menjawab pertanyaan yang diajukan. Dalam penelitian ini, metode campuran dilakukan karena data kuantitatif dan kualitatif dikumpulkan dan dianalisis. Penulis membagikan kuesioner tertutup dan terbuka. Wawancara juga dilakukan untuk mengumpulkan data. 24 siswa kelas X SMA Islam Batu menjadi peserta dalam penelitian ini. Hasil penelitian menunjukkan bahwa siswa kelas X SMA Islam Batu mengalami kecemasan menulis yang tinggi, dan kecemasan somatik merupakan jenis kecemasan menulis yang paling banyak ditemukan. Penelitian ini menemukan beberapa faktor utama penyebab kecemasan menulis yaitu tekanan waktu, kesulitan bahasa, ketakutan akan ujian menulis, dan masalah pada pemilihan topik. Penelitian ini juga menemukan beberapa strategi yang digunakan siswa untuk mengurangi kecemasan mereka seperti mencari bantuan dari teman dan guru, lebih banyak latihan menulis, dan latihan relaksasi. Implikasi pedagogis dan saran kepada beberapa pihak seperti siswa, guru, juga diberikan di akhir penelitian ini. Peneliti selanjutnya disarankan untuk menggunakan populasi, sampel, dan teknik pembelajaran yang berbeda untuk mengumpulkan jenis data yang berbeda untuk mendukung teori dan konsep. Diharapkan juga untuk melakukan wawancara secara langsung agar peneliti dapat memastikan bahwa responden memahami maksud dari setiap item pertanyaan dalam angket dan wawancara, sehingga peneliti selanjutnya bisa mendapatkan hasil data yang lebih mendalam.

English Abstract

Writing is one of the skills that is needed to master when someone is learning a foreign language. This is a complicated skill that is difficult to be acquired independently. Unfortunately, during the COVID-19 pandemic, face-to-face meetings for teaching and learning activities should be limited. Therefore, many schools carried out blended learning with online platform which was considered to be more efficient. Although learning is done on an online platform, when using a foreign language, especially in productive skills such as writing, learners tend to feel anxious. The aim of this research was to determine the level of students’ writing anxiety, type of writing anxiety, factors contributing to the writing anxiety, and strategies that are used by the students in online learning to cope with it. Case study was used as the method in order to answer the proposed question. In this study, mixed-methods were conducted because both quantitative data and qualitative data were collected and analyzed. The writer distributed close-ended and open-ended questionnaires. Interview was also conducted to collect the data. 24 students from the tenth-grade of SMA Islam Batu became the participant in this study. The result of this study showed that tenth-grade students at SMA Islam Batu experienced high writing anxiety, and somatic anxiety is the most prevalent type of writing anxiety. This study has found several main factors that cause writing anxiety there are time pressure, linguistic difficulties, fear of writing tests, and problem with topic choices. This study also found out some strategies used by students to reduce their anxiety such as seeking help from friends and teacher, more practice in writing, and relaxation exercise. Pedagogical implications and suggestions to several parties such as students, teachers, are also provided at the end of this study. The future researcher is recommended to use different populations, samples, and learning techniques to collect different types of data to support the theories and concepts. It is also expected to conduct a direct interview so that researchers can ensure that respondents understand the intention of each question item in questionnaires and interviews, so that future researchers can get more in-depth data results.

Item Type: Thesis (Magister)
Identification Number: 0422120031
Uncontrolled Keywords: Kecemasan Menulis, Pembelajaran Online,Writing Anxiety, Online Learning
Subjects: 400 Language > 410 Linguistics
Divisions: S2/S3 > Magister Linguistik Terapan, Fakultas Ilmu Budaya
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 28 Apr 2023 02:19
Last Modified: 28 Apr 2023 02:19
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/198442
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Elvira Rosalinda.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2024.

Download (2MB)

Actions (login required)

View Item View Item