Pengelolaan Dana Zakat Di Indonesia (Studi Literatur

Sidhana, Monicha Martha and Aminnullah Achmad Muttaqin, (2022) Pengelolaan Dana Zakat Di Indonesia (Studi Literatur. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengelolaan zakat dan penerapan zakat yang ada pada lembaga zakat di Indoensia. Penelitian ini menggunakan metode penelitian studi literatur. Teknik analisis yang digunakan yaitu metode analisis isi. Pengumpulan data yang dilakukan yaitu dengan mengumpulkan buku, jurnal ilmiah, dan dokumen mengenai pengelolaan zakat pada lembaga zakat. Kemudian dipilih disajikan, dianalisis, dan diolah, agar ringkas dan sitematis. Dari hasil penelitian ini mengenai metode kerja berlaku pada dua arah organisasi amil zakat, sukar dalam menilai terbaik, karena setiap orang memiliki keunikan lingkungan dan budaya yang tidak dapat dibandingkan satu sama lain. Namun dalam rangka memaksimalkan operasional organisasi, praktik dalam manajemen uang zakat biasa dikelola oleh organisasi amil dengan model bisnis sangat bermanfaat dalam disosialisasikan dalam keramahan organisasi lainnya. Sebaliknya, keunggulan lembaga amil tradisional adalah mengutamakan kebutuhan nyata mustahik daripada pengembangan kelembagaan, yang juga baik jika diperkenalkan pada lembaga amil dengan model organisasi bisnis sehingga organisasi ini dapat mengendalikan ambisi ke arah jangka panjang, kepentingan komersial. Selain mengadopsi kinerja, kemaksimalan dalam manajemen dana zakat juga dapat dipengaruhi dalam model kepemimpinan dalam memegang komitmennya bertujuan dalam menaikkan derajat masyarakat miskin melalui program-programnya, status dan kemampuan sosial ekonomi. Dan pada babak selanjutnya diharapkan mereka beralih dari mustahik ke muzakki, yang bisa menunaikan kewajiban zakatnya

English Abstract

This study aims to determine the management of zakat and the application of zakat in zakat institutions in Indonesia. This study uses a literature study research method. The analysis technique used is the method of content analysis. Data collection is carried out by collecting books, scientific journals, and documents regarding zakat management at zakat institutions. Then selected, presented, analyzed, and processed, to be concise and systematic. From the results of this study regarding work methods applicable to two directions of amil zakat organizations, it is difficult to judge the best, because everyone has a unique environment and culture that cannot be compared with one another. However, in order to maximize the organization's operations, the practice of managing zakat money is usually managed by amil organizations with a very useful business model in being socialized in the friendliness of other organizations. On the other hand, the advantage of traditional amil institutions is that they prioritize the real needs of mustahik rather than institutional development, which is also good if introduced to amil institutions with a business organization model so that these organizations can control their ambitions towards long-term, commercial interests. In addition to adopting performance, maximization in zakat fund management can also be influenced in the leadership model in holding its commitment aimed at raising the status of the poor through its programs, socioeconomic status and capabilities. And in the next round, it is hoped that they will switch from mustahik to muzakki, who can fulfill their zakat obligations.

Other obstract

-

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0521020518
Uncontrolled Keywords: Zakat, Lembaga Amil Zakat, Zakat, Amil Zakat Institution.
Subjects: 300 Social sciences > 330 Economics
Divisions: Fakultas Ekonomi dan Bisnis > Ilmu Ekonomi
Depositing User: Nur Cholis
Date Deposited: 07 Feb 2023 06:18
Last Modified: 07 Feb 2023 06:18
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/197310
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Monicha Martha Sidhana.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2023.

Download (2MB)

Actions (login required)

View Item View Item