The Effects Of Social Capital Aspects On Happiness In Urban And Rural Areas In Indonesia

0kviyanto, Choiru1 and Dr rer pol.Wildan Syafltri, ,SE_,ME and Ptt Makoto Kawano,, Ph D (2021) The Effects Of Social Capital Aspects On Happiness In Urban And Rural Areas In Indonesia. Magister thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Studi sebelumnya menemukan bahwa individu yang termasuk dalam komunitas dengan modal sosial akan cenderung lebih bahagia daripada individu di daerah yang jarang berlaku aspek modal sosial; namun, penduduk perkotaan lebih bahagia daripada penduduk pedesaan di Indonesia meskipun penduduk desa memiliki modal sosial yang lebih tinggi daripada penduduk perkotaan. Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk menguji hubungan antara modal sosial aspek dan kebahagiaan di perkotaan dan pedesaan di Indonesia. Memanfaatkan data dari Studi Pengukuran Kebahagiaan Indonesia Tahun 2017 dengan 72.317 Rumah Tangga dari seluruh Indonesia, dengan menggunakan aspek modal sosial dan indeks kebahagiaan, dan menggunakan analisis regresi logistik, makalah ini menemukan bahwa aspek kepercayaan dan toleransi dan aksi kolektif jelas membuktikan adanya hubungan positif dengan kebahagiaan baik di perkotaan maupun pedesaan. Sebagai perbandingan, aspek kelompok dan Jaringan tidak berpengaruh pada kebahagiaan yang dirasakan di perkotaan tetapi memiliki pengaruh yang signifikan efek buruk dalam memprediksi kebahagiaan di pedesaan dan di seluruh Indonesia. Berdasarkan temuan penelitian, makalah ini menawarkan rekomendasi dan saran bagi pembuat kebijakan untuk meningkatkan modal sosial dan kebahagiaan di perkotaan, pedesaan, dan Indonesia.

English Abstract

Previous studies found that individuals belonging to communities with high social capital will tend to be happier than individuals in regions that rarely apply social capital aspects; however, urban residents are happier than rural residents in Indonesia even if villagers have higher social capital than people in urban areas. Therefore, this study aims to examine the relationship between social capital aspects and happiness in Indonesia’s urban and rural areas. Utilizing the data of the Indonesian Happiness Measurement Study in 2017 with 72,317 households from around Indonesia, using social capital aspects and the happiness index, and employing logistic regression analysis, this paper finds that aspects of trust and tolerance and collective action clearly prove the presence of a positive connection with happiness both in urban and rural areas. In comparison, aspects of group and network do not matter on perceived happiness in urban areas but have a significant adverse effect in predicting happiness in rural areas and throughout Indonesia. Based on the research findings, this paper offers recommendations and suggestions for policymakers to improve social capital and happiness in urban, rural areas, and Indonesia

Item Type: Thesis (Magister)
Identification Number: 0421020003
Uncontrolled Keywords: social capital, happiness, SPTK, Indonesia
Subjects: 300 Social sciences > 330 Economics
Divisions: Fakultas Ekonomi dan Bisnis > Ilmu Ekonomi
Depositing User: Nur Cholis
Date Deposited: 13 Jun 2022 06:55
Last Modified: 13 Jun 2022 06:55
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/191049
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
CHOIRUL OKVIYANTO.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2023.

Download (2MB)

Actions (login required)

View Item View Item