Pengaruh Destination Image Kota Malang Terhadap Tourist Loyalty

Yadindrima, Novresheila Estu (2021) Pengaruh Destination Image Kota Malang Terhadap Tourist Loyalty. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Sektor pariwisata merupakan salah satu sektor dengan kontribusi pendapatan tertinggi di Indonesia. Pertumbuhan sektor pariwisata nasional juga tercermin pada Kota Malang, salah satu Kota di Jawa Timur sebagai salah satu sektor potensial, dilihat dari terus meningkatnya kunjungan wisata tiap tahunnya. Namun sektor pariwisata tidak termasuk dalam lima kategori lapangan usaha yang paling berkontribusi terhadap struktur perekonomian Kota Malang (BPS, 2019). Usaha menumbuhkan peningkatan kunjungan wisatawan ke Kota Malang dilakukan oleh Pemerintah Kota Malang melalui banyak upaya. Salah satunya adalah dengan menggunakan slogan marketing seperti ‘Beautiful Malang’, atau ‘Welcoming Malang’. Namun, angka kunjungan Kota Malang yang belum bisa bersaing dengan Kabupaten Malang dan Kota Batu dan rendahnya kontribusi pariwisata terhadap PDRB Kota, menunjukkan dengan jelas bahwa Kota Malang belum memiliki citra kota (destination image) yang kuat bagi calon wisatawan. Penelitian ini memiliki tujuan untuk meneliti mengenai model teoritis destination branding sebagai cara untuk mengeksplorasi potensi Kota Malang sebagai destinasi wisata yang dipilih oleh calon wisatawan, dengan cara mengukur pengaruh dimensi-dimensi dalam destination image terhadap tourist loyalty. Penelitian ini dilakukan dengan cara mengetahui dan menganalisis persepsi brand image yang dimiliki oleh wisatawan Kota Malang, yang hasilnya dapat digunakan sebagai dasar pembangunan konsep destination branding yang kuat dan dapat menghasilkan identifikasi dan diferensiasi Kota Malang sebagai destinasi wisata di benak targetnya, sebagaimana fungsi destination branding.

English Abstract

The sector of tourism is one of the sectors with the highest contribution of income in Indonesia. The growth of the national tourism sector is also reflected in the City of Malang, one of the cities in East Java, as a potential sector as seen from the constant increase annual number of tourists. Nonetheless, the tourism sector is not included in the top five categories of sectors with highest contribution to the economic structure of Malang (BPS, 2019). The efforts to increase number of tourist visits to Malang City are carried out by the government of Malang through various attempts. One of them is by using marketing slogans such as 'Beautiful Malang', or 'Welcoming Malang'. However, the number of visits to Malang City has not been able to compete with Malang Regency and Batu City and the low contribution of tourism to the City's GDP, shows clearly that Malang doesn’t have a strong destination image for its potential tourists yet. This study aims to examine the theoretical model of destination branding in the study location of Malang City, which involves variables of destination image and tourist loyalty. It uses quantitative research type, by using factor analysis and SEM-PLS analysis. The results of this research show that the overall image is positively and significantly influenced by the dimensions of destination image (cognitive image, affective image, and unique image) and is a mediator between the dimensions of destination image and tourist loyalty. This research is conducted by analyzing Malang City’s perception of brand image, which result can be used as the base of solid destination branding concept development, thus results in Malang City’s identification and differentiation as a tourist destination, as the supposed functions of destination branding.

Other obstract

-

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 771
Uncontrolled Keywords: Pariwisata, Destination-Branding, Destination-Image, Tourist-Loyalty, Analisis SEM-PLS, Tourism, Destination-Branding, Destination-Image, Tourist-Loyalty, SEM-PLS Analysis
Subjects: 300 Social sciences > 307 Communities > 307.1 Planning and development > 307.121 6 City planning
Divisions: Fakultas Teknik > Teknik Perencanaa Wilayah dan Kota
Depositing User: Unnamed user with email gaby
Date Deposited: 24 Oct 2021 02:55
Last Modified: 24 Feb 2022 16:20
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/185712
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Novresheila Estu.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2023.

Download (5MB) | Request a copy

Actions (login required)

View Item View Item