Accountability In Public Services (Case Study Of Kk And Ktp Services At The Departement Of Population And Civil Registration Of Kediri City)

Fadillah, Ichlasun Mutiara (2021) Accountability In Public Services (Case Study Of Kk And Ktp Services At The Departement Of Population And Civil Registration Of Kediri City). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Reformasi yang terjadi tahun 1998 silam merupakan hal yang sangat berperan bagi kehidupan pemerintahan Indonesia. Reformasi pada waktu itu berhasil menurunkan pemerintah orde baru yang otoriter dan sentralistik. Dengan refromasi ini muncul lah sebuah harapan baru bagi masyarakat Indonesia akan sebuah pemerintahan yang baik. Dalam usaha mewujudkan pemerintahan yang baik penerapan prinsip Good Governance sangatlah penting. Terutama prinsip Akuntabilitas, penerapan prinsip Akuntabilitas yang maksimal akan dapat menciptakan pelayanan public yang baik. Tujuan dalam penelitian ini adalah untuk mengetahui,menjelaskan dan menganalisis bagaimana Akuntabilitas dalam Pelayanan Publik (Studi Kasus dalam Pelayanan KK dan KTP di Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kota Kediri) juga untuk mengetahui,menjelaskan dan menganalaisis apa saja hambatan-hambatan dalam menerapkan prinsip Akuntabilitas. Teori yang dipergunakan dalam penelitian ini adalah tentang Akuntabilitas,Good Governance dan Pelayanan Publik, sedangkan metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskripsi dengan pendekatan kualitatif. Dengan penelitian yang dilakukan di Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kota Kediri ini didapati bahwa dari beberapa indicator yang terkandung di dalam keputusan Menteri Pendayagunaan Aparatur Negara Nomor KEP/26/M.PAN/2/2004 para pegawai Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kota Kediri sudah berhasil menerapkan prinsip Akuntabilitas dengan baik dalam Pelayanan Kartu Tanda Penduduk dan Kartu Keluarga, hal ini membuat masyarakat yang mengurus dokumen kependudukan di Dinas Kependudukan dan vi Pencatatan Sipil Kota Kediri merasa nyaman dalam mendapatkan sebuah pelayanan.

English Abstract

"The reforms that occurred in 1998 were very important for the life of the Indonesian government. Reforms at that time succeeded in bringing down the authoritarian and centralistic new order government. With this information comes a new hope for the people of Indonesia to be a good government. In an effort to realize good governance the application of the principles of Good Governance is very important. Especially the principle of Accountability, the application of the principle of maximum accountability to be able to create good public services. The purpose of this study is determine, explain and analyze how Accountability in Public Service (Case Study in Kk and KTP Services in the Population and Civil Registration Office of Kediri City) is also to determine, explain and analyze what are the obstacles in applying the principle of Accountability. The theory used in this study are about Accountability, Good Governance and Public Service, while the method used in this study is a description method with qualitative approach. With the research conducted in the Office of Population and Civil Registration of Kediri City it was found that from several indicators contained in the decision of the Menteri Pendayagunaan Aparatur Negara Nomor KEP/26/M.PAN/2/2004 he employees of the Population and Civil Registration Office of Kediri City have successfully applied the principle of Accountability well in the Service of Identity Cards and Family Cards, this makes the people who take care of the residence documents in the Civil Registration and Population Office of Kediri City feel comfortable in getting a service.

Other obstract

-

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 052103
Uncontrolled Keywords: ACCOUNTABILITY ,PUBLIC SERVICE, GOOD GOVERNANCE, AKUNTABILITAS, PELAYANAN PUBLIK, GOOD GOVERNANCE
Subjects: 600 Technology (Applied sciences) > 658 General management
Divisions: Fakultas Ilmu Administrasi > Ilmu Administrasi Bisnis / Niaga
Depositing User: Unnamed user with username nurmasudah
Date Deposited: 23 Oct 2021 08:04
Last Modified: 24 Sep 2024 01:06
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/185474
[thumbnail of ICHLASUN MUTIARA FADILLAH.pdf] Text
ICHLASUN MUTIARA FADILLAH.pdf

Download (5MB)

Actions (login required)

View Item View Item