Multimodal Discourse Analysis on Violation of Freedom of Expression on Amnesty International Indonesia’s Advertisement.

Maulidya, Andini and Isti Purwaningtyas,, S.Pd.,M.Pd (2020) Multimodal Discourse Analysis on Violation of Freedom of Expression on Amnesty International Indonesia’s Advertisement. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Sebagai organisasi yang bergerak di bidang kesetaraan hak asasi manusia di seluruh dunia, termasuk Indonesia, Amnesty International Indonesia mengeluarkan iklan yang membahas tentang pelanggaran hak kebebasan berekspresi, yang disebabkan oleh kejadian baru baru ini yaitu penyekapan aktivis HAM di Papua. Penelitian ini dirampungkan untuk mengidentifikasi makna tersembunyi, dibalik iklan yang dikeluarkan, menggunakan teori Analisa Wacana Multimodal. Tujuan penelitian ini ialah; (1) mengidentifikasi gambaran kejadian di Indonesia melalui fungsi ideational, (2) mengidentifikasi gambaran kejadian di Indonesia melalui fungsi tekstual, dan (3) mengidentifikasi gambaran kejadian di Indonesia melalui fungsi interpersonal. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif untuk menjelaskan secara detail mengenai analisa ketiga fungsi yang sebelumnya telah disebutkan (Kress and Van Leeuwen, 2006). Adapun focus dari analisa tersebut adalah dari gambar dan teks yang terdapat dalam iklan yang dipakai. Melalu penelitian ini, didapatkan hasil sebagai berikut; (1) pembuat iklan tersebut memilih gestur yang sudah banyak diketahui orang-orang dalam merepresentasikan pengekangan, yaitu gestur tangan yang terlipat dan diikat dengan tali, (2) dilihat dari iklan yang dikeluarkan, pembuat iklan tersebut berusaha untuk membujuk pemirsa dengan kata – kata seperti “you” dan “can”, (3) pembuat iklan tersebut berusaha seaktif mungkin dalam melibatkan pemirsa dalam iklan kampanye ini. Hal ini bisa dilihat dari pemilihan kata, gestur, juga tempat peletakan dimana pemirsa akan bisa melihat iklan kampanye ini secara mudah. Dengan keterbatasan waktu dan kemampuan penulis, peneliti selanjutnya disarankan untuk menggunakan (1) teori yang berbeda dan (2) objek iklan yang berbeda seperti contohnya film komersial, untuk hasil penelitian yang lebih kompleks.

English Abstract

As an organization that works to fight for equal human rights all around the world including Indonesia, Amnesty International Indonesia released an advertisement regarding violation of freedom of expression, due to the recent kidnapping activity of human rights activists in Papua. This research is done to identify the meaning behind the advertisement using multimodal discourse analysis. The objectives of this study are; (1) to identify the representation of the condition in Indonesia regarding its ideational function, (2) to identify the representation of the condition in Indonesia regarding its textual function, and (3) to identify the representation of the condition in Indonesia regarding its interpersonal function. This research is using descriptive qualitative method in order to explain the detailed analysis about the three functions that have been mentioned before (Kress and Van Leeuwen, 2006). The analysis will be focused mainly on the text and gestures that are present in the advertisement. Through this research, the results showed that; (1) the creator of the advertisement choose a widely known gestures such as folded and tied hands to show the restraints of freedom of expression that has been underwent by 22 activist in Papua especially, and Indonesian citizens in general, (2) in the advertisement, the creator tries to persuade the audience into thinking that the audience are the savior of the problem with the usage of the words “you” and “can”, (3) the creator is actively trying to make the audience as the active participant of the campaign advertisement as it can be seen through the phrase diction, displayed gestures, and the places where the advertisement is being put on. Due to the researcher’s limited time and ability, the researcher suggest that the future researcher would be able to conduct a more complex study using; (1) different theories, and (2) different object of advertisement such as commercial film.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0520120027
Uncontrolled Keywords: analisa wacana multimodal, fungsi ideational, fungsi tekstual, fungsi interpersonal, pelanggaran kebebasan berekspresi, iklan kampanye, Amnesty International Indonesia. advertisement, Amnesty International Indonesia.
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Bambang Septiawan
Date Deposited: 22 Oct 2021 15:06
Last Modified: 16 Jun 2022 02:23
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/183774
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Andini Maulidya 0520120027.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2022.

Download (5MB)

Actions (login required)

View Item View Item