Rahmadhani, Annisa Salamah and Dr. Eng. Ahmad Afif Supianto, S.Si., M.Kom. and Candra Dewi, S.Kom, M.Sc. (2020) Penerapan Particle Swarm Optimization Pada Algoritme K-Means Untuk Pengelompokan Proses Berpikir Siswa Dalam Belajar. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Proses berpikir mencerminakan pemahaman dan kesalapahaman siswa tentang struktur masalah. Penerapan struktur masalah terdapat pada proses belajar yang biasanya dikemas menggunakan media pembelajran. Monsakun merupakan salah satu media pembelajaran yang memberikan dukungan dengan menawarkan masalah dalam menyelesaikan kata aritmatika penambahan dan pengurangan). Oleh karena itu setiap siswa yang menggunakan Monsakun akan mempunyai proses berpikir yang berbeda beda dalam menyelesaikan masalah. Disisi lain, walaupun proses berpikir siswa berbeda beda namun di antaranya tetap terdapat kemiripan dan perlu dilakukan pengelompokan berdasarkan proses berpikir siswa agar mempermudah guru dalam memahami kesulitan yang dihadapi oleh siswa dan dapat dilakukan evaluasi serta timbal balik yang sesuai. Dalam proses pengelompokan digunakan algoritme K-Means yang dioptimasikan menggunakan algoritme Particle Swarm Optimization dalam menentukan centroid awal. Data yang digunakan merupakan datalog Monsakun level 5 yang terdiri dari 12 soal. Berdasarkan implementasi serta pengujian yang sudah dilakukan, hasil pengelompokan didominasi oleh 2 cluster dan penerapan algoritme K-Means yang dipadukan dengan Particle Swarm Optimization dominan menghasilkan cluster lebih baik dibandingkan dengan algoritma K-Means yang berdiri sendiri, dimana kualitas cluster ditentukan menggunakan metode Silhouette Coefficient. Perbandingan kedua metode juga dilakukan menggunakan uji Wilcoxon dengan hasil bahwa penggunaan algoritme KMeans murni dan algoritme KMeans-PSO pada clustering proses berpikir siswa terdapat perbedaan.
English Abstract
The process of thinking is to educate understanding and understand the students about the structure of problems. The application of the problem structure is in the learning process which is usually packed using the media. Monsakun is one of the learning media that provides support by offering problems in resolving the word arithmetic (addition and subtraction). Therefore, every student using Monsakun will have a different thought process in resolving the problem. On the other hand, although the student thinking process is different but there are still similarities and need to be grouping based on the student thought process to make it easier for teachers to understand the difficulties faced by students and can be done evaluation and mutual reciprocity. In the process of grouping used K-Means algorithm that optimized using Particle Swarm Optimization algorithm in determining the initial centroid. The Data used is the Monsakun 5-level Datalog consisting of 12 questions. Based on the implementation and testing done, the grouping is dominated by two clusters and the implementation of the K-Means algorithm combined with the dominant Particle Swarm Optimization results in a better cluster than the stand-alone KMeans algorithm, where the cluster quality is determined using the Silhouette Coefficient method. A comparison of both methods is also carried out using Wilcoxon test with the result that the use of pure KMeans algorithm and KMeans- PSO algorithm on clustering The student thinking process is a difference.
Other obstract
-
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 0520150058 |
Uncontrolled Keywords: | clustering, proses berpikir siswa, media pembelajaran, K-Means, particle swarm optimization, KPSO, clustering, student thinking process, learning media, K-Means, particle swarm optimization, KPSO |
Subjects: | 000 Computer science, information and general works > 006 Special computer methods > 006.3 Artificial intelligence > 006.31 Machine learning |
Divisions: | Fakultas Ilmu Komputer > Teknik Informatika |
Depositing User: | Budi Wahyono Wahyono |
Date Deposited: | 27 Feb 2021 13:00 |
Last Modified: | 11 Aug 2022 08:30 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/183630 |
![]() |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
0520150058-Annisa Salamah Rahmadhani.pdf Restricted to Registered users only until 31 December 2023. Download (7MB) |
Actions (login required)
![]() |
View Item |