The Influence of Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and Sales Promotion to Repurchase Intention of e-Wallet Users: Case Study of OVO in Sidoarjo

Imas, Latifa Al Rosyidah (2020) The Influence of Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, and Sales Promotion to Repurchase Intention of e-Wallet Users: Case Study of OVO in Sidoarjo. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penelitian ini dilaksanakan dengan tujuan untuk mengetahui pengaruh dari persepsi kegunaan penggunaan, perspektif kemudahan penggunaan, dan promosi penjualan terhadap minat pembelian ulang pengguna e-wallet di Sidoarjo, khususnya pengguna OVO. Karena pembayaran digital telah menjadi tren dalam 3 tahun terakhir di Indonesia, beberapa perusahaan pun mencoba untuk terjun ke dalam industri ini. Oleh sebab itu, OVO berkewajiban untuk meningkatkan minat pembelian ulang penggunanya sebagai tanda bahwa pengguna memiliki antusiasme dan minat terhadap layanan yang dimiliki OVO. Tujuan dari penelitian ini adalah menentukan apakah persepsi kegunaan penggunaan, perspektif kemudahan penggunaan, dan promosi penjualan memiliki pengaruh yang signifikan terhadap minat pembelian ulang pengguna OVO di Sidoarjo. Variabel yang digunakan di penelitian ini termasuk variabel independen yang mencakup Persepsi Kegunaan Penggunaan (X1), Perspektif Kemudahan Penggunaan (X2), Promosi Penjualan (X3), dan variabel dependen yang mencakup Minat Pembelian Ulang (Y). Pelaksanaan penelitian ini mengguanakan pendekatan kuantitatif karena penelitian ini termasuk Explatory Research yang digunakan untuk menentukan hipotesis tertentu. Selama proses pengumpulan data, kuesioner online yang menggunakan 5-point Likert Scale didistribusikan. Kriteria respoden penelitian ini adalah orang-orang yang menggunakan OVO dan berdomisili di Sidoarjo. Sampel yang diambil sebanyak 158 responden yang menggunakan OVO di Sidoarjo. Data penelitian ini dianalisis dengan Regresi Linier Berganda, uji-t sebagai pengujian hipotesis, dan IBM SPSS Statistics ver. 23.0 for Mac OS sebagai alat analisis. Hasil penelitian menunjukkan pengaruh yang positif dan signifikan dari persepsi kegunaan penggunaan, perspektif kemudahan penggunaan, dan promosi penjualan terhadap minat pembelian ulang.

English Abstract

This research is aimed to determine the influence of perceived usefulness, perceived ease of use, and sales promotion to repurchase intention of e-wallet users in Sidoarjo, specifically OVO users. As digital payment has been a trend for the last three years in Indonesia, many companies compete to get into the industry. Thus, OVO is intended to increase users’ repurchase intention as users’ enthusiasm and interest towards its services. The purpose of this research is to find whether perceived usefulness, perceived ease of use, and sales promotion have significant influence towards repurchase intention of OVO users in Sidoarjo. The research variables are independent variables which include Perceived Usefulness (X1), Perceived Ese of Use (X2), Sales Promotion (X3), and dependent variable which includes Repurchase Intention (Y). This research used a quantitative approach and is explanatory research which used a specific hypothesis. In data collection process, an online questionnaire was distributed with a 5-point Likert Scale. Respondents criteria of this research are those who use OVO and are domiciled in Sidoarjo. Samples taken were as many as 158 respondents of OVO users in Sidoarjo. The data of this research was analysed by Multiple Linear Regression, t-test as hypothesis testing, and IBM SPSS Statistics ver. 23.0 for Mac OS as an analysis tool. Results indicated a positive and significant influence of perceived usefulness, perceived ease of use, and sales promotion on repurchase intention.

Other obstract

-

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0520020128
Uncontrolled Keywords: Persepsi Kegunaan Penggunaan, Perspektif Kemudahan Penggunaan, Promosi Penjualan, Minat Pembelian Ulang, Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use, Sales Promotion, Repurchase Intention
Subjects: 600 Technology (Applied sciences) > 658 General management > 658.8 Managemet of marketing > 658.83 Market research > 658.834 Consumer research > 658.834 3 Consumer attitudes, preferences, reactions
Divisions: Fakultas Ekonomi dan Bisnis > Manajemen
Depositing User: Nur Cholis
Date Deposited: 18 Feb 2021 18:03
Last Modified: 23 Sep 2024 08:50
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/183089
[thumbnail of Latifa Al Rosyidah Imas.pdf] Text
Latifa Al Rosyidah Imas.pdf

Download (2MB)

Actions (login required)

View Item View Item