Peran Psychological Well-Being Terhadap Penyesuaian Pada Mahasiswa Tahun Pertama

Asmarani, Dea Resta Cicilia (2020) Peran Psychological Well-Being Terhadap Penyesuaian Pada Mahasiswa Tahun Pertama. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Berbagai masalah yang dihadapi mahasiswa tahun pertama pada saat masa transisi, menuntut mereka untuk melakukan penyesuaian. Dalam konteks ini, psychological well-being adalah aset penting ketika melakukan transisi dari sekolah menengah hingga ke perguruan tinggi. Penelitian ini bertujuan untuk melihat peranan psychological well-being terhadap penyesuaian pada mahasiswa tahun pertama. Populasi dan sampel penelitian ini adalah 691 mahasiswa tahun pertama (27% laki laki dan 73% perempuan) dengan rentang usia 17-20 tahun (M=18,096, SD= 0,621) diperoleh melalui accidental sampling. Pengukuran penyesuaian pada mahasiswa diukur menggunakan Inventory of New College Student Adjustment (INCA) milik Watson dan Lenz yang sudah ditransadaptasi ke Bahasa Indonesia (2018). Sedangkan untuk pengukuran Psychological well-being menggunakan Ryff Psychological Well-being Scale yang sudah diadaptasi oleh Rachmayani dan Ramdhani ke dalam Bahasa Indonesia (2014). Analisis data dalam penelitian ini dilakukan dengan menggunakan teknik regresi linier sederhana. Hasil penelitian menunjukan bahwa psychological well-being berperan terhadap penyesuaian mahasiswa baru sebesar 20,9% (R2 = 0,209) dengan nilai signifikansi sebesar p<0.001. Hasil tersebut menunjukan bahwa semakin tinggi psychological well-being maka semakin tinggi pula penyesuaian pada mahasiswa baru.

English Abstract

Various problems that faced by first-year students during the transition period, requires them to do an adjustments. In this context, psychological well-being is a potentially important resource for successfully accomplishing college life transition. This study aims to look at the role of psychological well-being towards adjustment in first-year students. This research was conducted on 691 first-year students (27% male and 73% female) with an age range from 17 to 20 years (M = 18,096, SD = 0.621) who were obtained through accidental sampling. The Measurement of adjustments for students is measured using Watson's and Lenz's Inventory of New College Student Adjustments that have been adapted to Indonesian (2018). As for the measurement of Psychological well-being using the Ryff Psychological Well-being Scale which has been adapted by Rachmayani and Ramdhani into Indonesian (2014). Data analysis in this study was conducted using a simple linear regression technique. The results showed that psychological well-being contributed to the adjustment of new students by 20.9% (R2 = 0.209) with a significance value p<0.001 These results indicate that the higher of the psychological well-being, adjustment for new students will be also high.

Other obstract

-

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FISIP/2020/113/052003167
Uncontrolled Keywords: Mahasiswa tahun pertama, penyesuaian mahasiswa, psychological well-being. college adjustment, first year college students, psychological well-being.
Subjects: 300 Social sciences > 378 Higher education (Tertiary education) > 378.1 Organization and activities in higher education > 378.19 Guidance, discipline, physical plant, welfare, students, curricula > 378.198 Guidance, discipline, physical plant, welfare, students (Students)
Divisions: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > Psikologi
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 10 Aug 2020 07:01
Last Modified: 02 Oct 2024 03:15
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/180757
[thumbnail of Dea Resta Cicilia Asmarani.pdf] Text
Dea Resta Cicilia Asmarani.pdf

Download (6MB)

Actions (login required)

View Item View Item