Aulia, Nadhirah Nurul (2020) Peran Resiliensi terhadap Penyesuaian Diri di Kehidupan Kampus pada Mahasiswa Baru. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui peran resiliensi terhadap penyesuaian pada mahasiswa baru. Metode yang digunakan dalam penelitian ini merupakan pendekatan kuantitatif korelasional. Teknik pengambilan sampel dalam penelitian ini menggunakan accidental sampling sebanyak 673 responden. Responden dalam penelitian ini adalah mahasiswa baru yang memiliki status aktif di perkuliahan. Dalam penelitian ini menggunakan dua instrumen penelitian, yaitu skala resiliensi menggunakan Brief Resilience Scale (BRS) dan skala penyesuaian diri di kehidupan mahasiswa baru menggunakan skala Inventory of New College Student Adjustment (INCA) yang telah ditransadaptasi. Skala BRS memiliki reliabilitas sebesar 0,747 dan skala INCA sebesar 0,768. Analisis data dalam penelitian ini dilakukan dengan menggunakan teknik regresi linier sederhana dengan bantuan software SPSS Statistics version 24.0. Hasil koefisien regresi (R) sebesar 0,340 dengan p-value 0,000 (p<0.05). Hasil penelitian menunjukkan bahwa resiliensi berperan terhadap penyesuaian diri di kehidupan mahasiswa baru sebesar 11,6% (R2 = 0,116) dengan nilai signifikansi sebesar 0.000 (p < 0.05), sehingga dapat disimpulkan bahwa resiliensi merupakan prediktor yang berperan terhadap penyesuaian diri di kehidupan mahasiswa baru.
English Abstract
This research is aimed to know the role of resilience towards the adjustment of first year in the university. The method used in this research is the quantitative correlational approach. Sample picking technique is using accidental sampling with the total samples up to 673 respondents. The chosen research subjects were the first year students currently having active status in the university. In this research, two research instruments were used, namely the resilience scale uses Brief Resilience Scale (BRS) that has been transadaptation. And the students’ adjustment uses Inventory of New College Student Adjustment (INCA) scale that has been transadaptation. The BRS scale has a reliability of 0.747 and an INCA scale of 0.768. The data analysis technique uses simple linear regression techniques with the help of SPSS Statistics version 24.0 software. The results of the regression coefficient (R) of 0.340 with a p-value of 0,000 (p <0.05). The results showed that resilience contributed to the adjustment of new students by 11.6% (R2 = 0.116) with a significance value of 0.000 (p <0.05). So it can be concluded that resilience is a predictor that contributes to the freshmen students adjustment.
Other obstract
-
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FISIP/2020/65/052003279 |
Uncontrolled Keywords: | mahasiswa baru, penyesuaian, resiliensi, first year college students, college adjustment, resilience. |
Subjects: | 300 Social sciences > 378 Higher education (Tertiary education) > 378.1 Organization and activities in higher education > 378.19 Guidance, discipline, physical plant, welfare, students, curricula > 378.198 Guidance, discipline, physical plant, welfare, students (Students) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > Psikologi |
Depositing User: | Budi Wahyono Wahyono |
Date Deposited: | 10 Aug 2020 07:02 |
Last Modified: | 17 Apr 2023 05:30 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/180712 |
![]() |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Nadhirah Nurul Aulia (2).pdf Restricted to Registered users only until 31 December 2023. Download (5MB) |
Actions (login required)
![]() |
View Item |