Strategi Pemasaran McDonald’s, KFC, dan Richeese Factory Menggunakan Teori Permainan (Studi Kasus Pada Mahasiswa Universitas Brawijaya)

Anas A.N, Nashrul (2019) Strategi Pemasaran McDonald’s, KFC, dan Richeese Factory Menggunakan Teori Permainan (Studi Kasus Pada Mahasiswa Universitas Brawijaya). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Masyarakat saat ini menyukai makanan cepat saji atau dikenal dengan istilah fast food. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui optimalisasi strategi pemasaran yang optimal dari restoran fast food. Beberapa restoran fast food yaitu KFC, McDonald’s, dan Richeese Factory. Setiap restoran fast food memiliki keunggulan yang dapat dijadikan strategi pemasaran seperti harga, lokasi, promo, variasi produk, dan pelayanan. Pengoptimalan strategi pemasaran dapat diselesaikan dengan aplikasi teori permainan yaitu metode simpleks dan algoritma brown dengan menggunakan software matlab. Berdasarkan pengolahan data dengan software matlab didapat hasil yang paling diminati responden adalah perbandingan restoran fast food antara McDonald’s dan KFC. Setelah melakukan perhitungan dengan menggunakan metode simpleks dan algoritma brown dari matriks payoff McDonald’s didapat strategi optimal untuk McDonald’s adalah strategi harga sebesar 69,291 %. Strategi optimal untuk KFC adalah strategi harga 65,748 %. Sementara itu dari matriks payoff KFC didapat strategi opetimal untuk McDonald’s adalah strategi lokasi sebesar 53 %. Strategi optimal untuk KFC adalah strategi pelayanan sebesar 89,93 %. Nilai permainan yang didapat menggunakan metode simpleks berada pada interval algoritma brown.

English Abstract

People today love fast food or known as fast food. The purpose of this study is to determine the optimal optimization of marketing strategies from fast food restaurants. Some fast food restaurants are KFC, McDonald's, and Richeese Factory. Every fast food restaurant has advantages that can be used as marketing strategies such as price, location, promos, product variety, and service. Optimization of marketing strategies can be solved by the application of game theory, namely the simplex method and brown algorithm using the matlab software. Based on the processing of data with the Matlab software, the most desirable results of respondents were the comparison of fast food restaurants between McDonald 's and KFC. After calculating using the simplex and algorithmic brown method from the McDonald's payoff matrix, the optimal strategy for McDonald's is to obtain a pricing strategy of 69.291%. The optimal strategy for KFC is the price strategy of 65.748%. Meanwhile from the KFC payoff matrix, the optimal strategy for McDonald's is a location strategy of 53%. The optimal strategy for KFC is a service strategy of 89.93%. The game value obtained using the simplex method is at the brown algorithm interval.

Other obstract

-

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/MIPA/2019/305/051910976
Uncontrolled Keywords: Teori Permainan, simpleks, algoritma brown, fast food, strategi optimal. Game theory, simplex, brown algorithm, fast food, optimal strategy
Subjects: 500 Natural sciences and mathematics > 519 Probabilities and applied mathematics > 519.3 Game theory
Divisions: Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam > Fisika
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 10 Aug 2020 08:06
Last Modified: 06 Dec 2022 07:23
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/179412
[thumbnail of NASHRUL ANAS A.N.pdf] Text
NASHRUL ANAS A.N.pdf

Download (3MB)

Actions (login required)

View Item View Item