Politeness In Interlanguage Pragmatic Of Complaints By Indonesian EFL Learners In English Language Education Of Universitas Brawijaya

Fakhrozy, Ahmad (2019) Politeness In Interlanguage Pragmatic Of Complaints By Indonesian EFL Learners In English Language Education Of Universitas Brawijaya. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Memperoleh Bahasa Inggris sebagai Bahasa Asing tidak hanya membutuhkan kompetensi tata bahasa tetapi juga kompetensi pragmatis. Kompetensi pragmatis membantu pelajar EFL untuk menggunakan bahasa dengan cara yang sesuai secara sosial. Oleh karena itu, kompetensi pragmatis untuk menunjukkan kesopanan dan keluhan dalam bahasa Inggris adalah penting untuk mencapai tujuan tertentu dan untuk memahami bahasa dalam konteks Tujuan dari penelitian ini adala untuk mencari tau strategi kesopanan dan keluhan yang digunakan oleh pembelajar Bahasa Inggris sebagai Bahasa asing dalam jarak sosial dan kekuatan relatif yang sama. Penelitian ini menggunakan teori deskriptif kualitatif. Peserta dari penelitian ini merupakan 65 mahasiswa Pendidikan Bahasa Inggris di semester ketiga. Instrument dari penelitian ini adalah discourse completion task (DCT) dan data diolah dari oral discourse completion task. Yang dianalisis menggunakan teori strategi kesopanan Brown and Levinson (1987) dan teori strategi keluhan oleh Trosbog’s (1995) Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa strategi keluhan yang digunakan oleh pembelajar Bahasa Inggris sebagai Bahasa asing ialah beragam. Strategi kesopanan bald on record merupakan strategi yang terbanyak digunakan oleh peserta di dalam seluruh jarak social dari kekuatan relatif yang setara. Positive politeness lebih sering digunakanoleh peserta dari pada negative politeness. Strategi off-record merupakan strategy paling jarang digunakan oleh peserta. Temuan penelitian ini mungkin memiliki beberapa implikasi pedagogis bagi guru atau dosen sebagai masukan untuk tidak hanya berfokus pada kompetensi tata bahasa tetapi juga kompetensi pragmatis. Sebagai contoh, di dalam kelas tata Bahasa guru atau dosen tidak hanya berfokus pada menjelaskan tentang kompetensi tata Bahasa akan tetapi juga berdasarkan budaya dan kompetesi pragmatis yang membangun suatu kalimat.

English Abstract

Acquiring English as a Foreign Language is not merely requiring the grammatical competence but also the pragmatic competence. Pragmatic competence helps EFL learners to use the language in appropriate way socially Therefore, the pragmatic competence to show politeness and complaint in English is important in order to achieve a specific purpose and to understand language in context The purpose of the research was to find out what politeness and complaint strategies used by EFL learners when relating to social distance and equal relative power. The research applied a descriptive qualitative research. The participants were 65 English Language Education students in the third semester. The instrument of the research was oral DCT and data also collected from oral discourse completion task. They were analyzed by using Brown and Levinson (1987) strategies of politeness and Trosborg’s (1995) complaint strategies. The result of the study shows that Complaint strategies used by Indonesian EFL learners are various. The politeness strategy bald on record was the most significant politeness strategies used by participant in all social distance (close, familiar, unfamiliar) of equal relative power which means participant tend to be direct because of the same relative power. Positive politeness more frequently used by participant than negative politeness. Finally, strategy off-record was the least politeness strategy used by participant. The finding of this study may have some pedagogical implication for teacher or lecturer as an input to not only focusing on grammatical competence but also cultural competence or pragmatic competence. For example, in grammar classes teacher or lecturer not only explaining about the grammatical competence but teacher or lecturer can also orient the culture and pragmatic competence that build sentences.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FIB/2019/418/052000190
Uncontrolled Keywords: antarbahasa pragmatis, strategi kesopanan, strategi keluhan-interlanguage pragmatic, politeness strategies, complaint strategies
Subjects: 400 Language > 421 Writing system, phonology, phonetics of standard English > 421.55 Standard British spelling and pronunciation
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 11 Nov 2020 10:20
Last Modified: 01 Mar 2022 02:35
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/178098
[thumbnail of Ahmad Fakhrozy.pdf]
Preview
Text
Ahmad Fakhrozy.pdf

Download (2MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item