An Analysis Of English Teacher’s Classroom Management At Secondary Level Of SMPN 4 Batu.

Deovany, Friska Chintia (2019) An Analysis Of English Teacher’s Classroom Management At Secondary Level Of SMPN 4 Batu. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Manajemen kelas adalah salah satu elemen dalam mendukung proses belajar mengajar. Manajemen kelas dipertimbangkan pada kegiatan kelas untuk memfasilitasi tindakan guru dalam memfasilitasi proses pembelajaran. Seorang guru dapat memainkan beberapa peran dan gaya mengajar yang berbeda dalam kegiatan kelas. Oleh karena itu peneliti melakukan penelitian untuk mengetahui tugas guru bahasa Inggris pada manajemen kelas melalui kinerja guru selama proses pembelajaran. Kinerja tersebut adalah peran dan gaya mengajar guru. Penelitian ini dilakukan di SMPN 04 Batu dan guru bahasa Inggris di tingkat dua sebagai sumber penelitian. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dalam menganalisis manajemen kelas guru bahasa Inggris. Penelitian ini dilakukan dengan menggunakan 2 instrumen; daftar observasi dan panduan wawancara. Dengan mengamati dan mewawancarai guru bahasa Inggris dalam mengelola kelas berdasarkan teori Weber dan Weinsten (2011), Brown (2002), dan Grasha (2000). Penelitian ini mengungkapkan bahwa dalam mengelola kelas, para guru bahasa Inggris memiliki karakteristik mereka sendiri yang dipengaruhi oleh suasana kelas. Guru yang memberikan perhatian kepada siswa di luar sekolah akan berdampak pada motivasi siswa. Guru menggunakan lebih dari 2 bahasa yang digunakan berinteraksi dengan siswa dalam kegiatan sehari-hari, memberikan instruksi dengan menggunakan bahasa Inggris dan harus diulangi berkali-kali, untuk membantu siswa terbiasa memahami apa yang dikatakan guru dan meningkatkan kosa kata mereka. Selanjutnya, membuat beberapa lelucon, untuk membuat kelas menjadi santai dan menyenangkan. Kemudian, penulis menyarankan agar guru memberikan dan menyediakan media pembelajaran yang lebih kreatif dan diskusi yang melibatkan siswa untuk berbicara lebih banyak. Hal ini akan membangun motivasi siswa dan meningkatkan keterampilan siswa.

English Abstract

Classroom management is one of the elements in supporting the teaching and learning process. Classroom management is considered as classroom activities, which emphasizes on the action of teacher in facilitating learning process. A teacher can play some different roles and different teaching style to create an effective learning in classroom activities. Therefore the researcher conducted the study to find out the English teacher’s task on classroom management through teacher’s roles and styles during the learning process. This study was conducted at SMPN 04 Batu and the English teachers of second grade became the participants. This research used qualitative method in analyzing the English teacher’s classroom management. This research obtained the qualitative data through 2 instruments; observation checklist and interview sheet. By observing and interviewing the English teachers in managing the classroom based on theory of Weber and Weinsten (2011), Brown (2002), and Grasha (2000). This study revealed that in managing the classroom, the English teachers had their own characteristics which influenced on the atmosphere of the classroom. The teachers who gave the attention on students’ out of school would impact on students’ motivation. In addition, teachers used more than 2 languages that students used in daily activities, gave instruction by using English and being repeated in many times in order to help students to get used to understand what teacher said or to enrich their vocabulary. Furthermore, making some jokes is needed, to make the class become relaxed and enjoyable. Then, the writer suggests for teachers to give and provide more creative media and a discussion which involve the students to speak more. It will build students’ motivation and improve students’ skills.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FIB/2019/431/052000203
Uncontrolled Keywords: Manajemen Kelas, Peran Guru, Gaya Mengajar-Classroom Managmement, Teacher’s Role, Teaching Style
Subjects: 300 Social sciences > 371 Schools and their activities; special education > 371.1 Teachers and teaching, and related activities > 371.102 Teaching
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 07 Oct 2020 10:14
Last Modified: 07 Oct 2020 10:14
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/178050
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item