Destaningrum, Diah (2017) Analisis Faktor Penerimaan Pengguna E-Learning Sma Negeri Di Kota Blitar Menggunakan Model Unified Theory Of Acceptance And Use Of Technology (UTAUT). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
E-learning merupakan aplikasi internet yang dapat menghubungkan antara pendidik dan peserta didik dalam sebuah ruang belajar online (Deni Darmawan, 2014). E-learning Kota Blitar mempermudah interaksi antara peserta didik dalam proses belajar dengan guru khususnya di Kota Blitar. Guru atau instruktur dapat menempatkan bahan-bahan belajar dan tugas-tugas yang harus dikerjakan oleh peserta didik di tempat tertentu di dalam web untuk diakses oleh para peserta didik. Berdasarkan hasil wawancara dari salah satu tim pengembang, sejak diterapkannya E-learning Kota Blitar para pengguna yaitu siswa dan guru belum dapat menerima adanya teknologi informasi baru tersebut. Hal ini dapat dilihat juga di SMAN 1 Blitar, SMAN 2 Blitar, SMAN 3 Blitar dan SMAN 4 Blitar yang belum semua guru dan siswa menggunakan E-learning tersebut. Belum diketahui faktor-faktor apa saja yang menyebabkan seorang pengguna belum menerima adanya E-learning Kota Blitar. Penelitian ini berguna untuk mengetahui fakor-faktor penerimaan pengguna E-learning khususnya SMA NEGERI di Kota Blitar yang sudah menerapkan E-learning. Pada penelitian ini akan menggunakan model Unified Theory of Acceptance and Use of Technology (UTAUT) untuk mengetahui faktor-faktor apa saja yang mempengaruhi penerimaan. Model tersebut didapatkan dari penelitian sebelumnya dan diadaptasi sesuai dengan penelitian. Hasil penelitian ini berdasarkan analisis dan pembahasan adalah variabel Performance Expectancy (PE), Social Influence (SI), Facilitating Condition (FC), Perceive Creadibility (PC), dan Anxiety berpengaruh signifikan terhadap Intention to Use.
English Abstract
E-learning is an internet application that can connect between educators and learners in a online studi room (Deni Darmawan,2014). E-learning Blitar city to facilitate interaction between school tuition in learning process with the teacher especially in Blitar City. Teacher or an instructor can put learning materials and tasks that must be done by school tuition in a particular place in a web for accessed by the school tuition. Based on the results of interviews from one of the development team, since enactment of E-learning Blitar City users namely students and teachers not have been able to accept any information technology of the new. This can be seen in high school Blitar 1, high school Blitar 2, high school Blitar 3, high school Blitar 4 not all the teachers and students use the E-learning. Unknown factor-factor whatever causing a user not accept any E-learning blitar city. This research be useful to know factor-facktor acceptance users state high school E-learning especially in the Blitar City have applied E-learning. To research it will use the model unified theory of acceptance and use of technology (UTAUT) to know factor-factor anything that affects revenue. The model was obtained from previous studies and adapted in accordance with research. The results of the study based on analysis and discussion is the variable performance expectancy (PE), social influence (SI), facilitating condition (FC). Perceive credibility (PC), and anxiety significant to intention to use.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FTIK/2017/526/051707848 |
Uncontrolled Keywords: | E-learning Kota Blitar, SMA NEGERI, UTAUT, Analisis, Pendidikan |
Subjects: | 000 Computer science, information and general works > 006 Special computer methods > 006.3 Artificial intelligence > 006.31 Machine learning |
Divisions: | Fakultas Ilmu Komputer > Sistem Informasi |
Depositing User: | Yusuf Dwi N. |
Date Deposited: | 28 Aug 2017 06:57 |
Last Modified: | 21 Sep 2020 05:09 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/1774 |
Preview |
Text
Diah Destaningrum .pdf Download (1MB) | Preview |
Actions (login required)
View Item |