Hubungan Antara Kesiapan Perawat tentang Penanganan Nyeri Dada dengan Kepuasan Keluarga Pasien di IGD RS Lavalette Malang.

Maharizky, Dwinita (2019) Hubungan Antara Kesiapan Perawat tentang Penanganan Nyeri Dada dengan Kepuasan Keluarga Pasien di IGD RS Lavalette Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Adanya peningkatan kasus gawat darurat setiap tahunnya termasuk kegawatdaruratan sistem kardiovaskuler dan tuntutan masyarakat akan mutu layanan maka pelayanan gawat darurat oleh perawat sangat penting untuk ditingkatkan. Pelayanan yang baik, khususnya pelayanan keperawatan, akan mempengaruhi kepuasan pasien dan keluarga terhadap layanan yang diberikan. Diperlukan kesiapan bagi seorang perawat agar dapat memberikan pelayanan yang berkualitas. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif cross sectional. Yang diambil dengan teknik total sampling untuk responden perawat dan purposive sampling untuk responden keluarga pasien. Responden berjumlah 13 orang perawat dan 39 orang keluarga pasien. Instrumen yang digunakan untuk mengukur pengetahuan, pengalaman, pelatihan perawat dan kepuasan keluarga pasien adalah kuesioner. Hasil Uji Statistik Chi Square dengan nilai pvalue = 0,000 (p < 0,05) menunjukkan adanya hubungan yang signifikan antara pengetahuan perawat tentang penanganan nyeri dada dengan kepuasan keluarga pasien. Hasil Uji Statistik Chi Square dengan nilai pvalue = 0,016 (p < 0,05) menunjukkan adanya hubungan yang signifikan antara pengalaman perawat tentang penanganan nyeri dada dengan kepuasan keluarga pasien. Hasil Uji Statistik Chi Square dengan nilai pvalue = 0,000 (p < 0,05) menunjukkan adanya hubungan yang signifikan antara pelatihan perawat tentang penanganan nyeri dada dengan kepuasan keluarga pasien. Dapat di simpulkan bahwa ada hubungan antara kesiapan perawat tentang penanganan nyeri dada dengan kepuasan keluarga pasien di IGD RS Lavalette Malang. Diharapkan agar hasil penelitian ini dapat menjadi bahan masukan bagi rumah sakit untuk memberikan kesempatan kepada tenaga perawat untuk mengikuti pelatihan Advance Cardiac Life Support (ACLS) dalam upaya untuk meningkatkan kualitas pelayanan.

English Abstract

With an increase in emergency cases each year including the emergency of the cardiovascular system and the demands of the community for quality services, emergency services by nurses are very important to improve. This is because the main goal in emergency care is to stabilize the patient's condition before they receive definitive care. Good service, especially nursing services, will affect patient and family satisfaction with the services provided. Readiness is needed for a nurse to be able to provide quality services. Nurse satisfaction is influenced by knowledge, experience, and training. This study uses a quantitative cross sectional approach. Which is taken by the total sampling technique for nurse respondents and purposive sampling for patients' family respondents. Respondents were 13 nurses and 39 patient families. The instrument used to measure knowledge, experience, nurse training and patient family satisfaction is a questionnaire. Chi Square Statistic Test results with a value of pvalue = 0,000 (p <0.05) showed a significant relationship between nurses' knowledge about handling chest pain and patient family satisfaction. Chi Square Statistic Test results with a value of pvalue = 0.016 (p <0.05) indicate a significant relationship between the experience of nurses about handling chest pain and patient family satisfaction. Chi Square Statistic Test results with a value of pvalue = 0,000 (p <0.05) showed a significant relationship between nurses' training about the management of chest pain and patient family satisfaction. It can be concluded that there is a relationship between the readiness of nurses about the management of chest pain and the family satisfaction of patients in the emergency room at Lavalette Hospital Malang. It is hoped that the results of this study can be input for hospitals to provide opportunities for nurses to attend Advance Cardiac Life Support (ACLS) training in an effort to improve service quality.

Other obstract

-

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FK/2019/71/051909132
Uncontrolled Keywords: Pengetahuan, Pengalaman, Pelatihan, Kepuasan Keluarga Pasien, Knowledge, Experience, Training, Patient Family Satisfacti
Subjects: 600 Technology (Applied sciences) > 610 Medicine and health > 610.7 Education, research, nursing, services of allied health personnel > 610.73 Nursing and services of allied health personnel
Divisions: Fakultas Kedokteran > Ilmu Keperawatan
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 26 Aug 2020 04:30
Last Modified: 19 Oct 2021 04:05
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/175576
[thumbnail of Dwinita Maharizky.pdf]
Preview
Text
Dwinita Maharizky.pdf

Download (3MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item