Azizah, Pranda Anas (2019) Hubungan Efikasi Diri dengan Kemampuan Adaptasi Akademik pada Mahasiswa Tingkat Pertama Program Studi Ilmu Keperawatan Universitas Brawijaya. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Efikasi diri merupakan keyakinan yang dimiliki seseorang mengenai kemampuannya dalam menyelesaikan suatu tugas atau permasalahan, sehingga bagi mahasiswa baru hal ini dapat berpengaruh pada caranya beradaptasi di perkuliahan. Tujuan dalam penelitian ini untuk mengetahui hubungan efikasi diri dengan kemampuan adaptasi akademik pada mahasiswa tingkat pertama Program Studi Ilmu Keperawatan Universitas Brawijaya. Metode penelitian dengan menggunakan deskriptif analitik korelasional dengan pendekatan studi cross-sectional. Sampel dipilih dengan pendekatan total sampling, sebanyak 63 orang. Instrumen pengambilan data dengan menggunakan lembar kuesioner. Hasil uji statistik spearman correlation rank didapatkan bahwa p-value 0,000 < 0,05 dan nilai koefisien korelasi 0,445. Nilai tersebut menunjukkan bahwa terdapat hubungan yang signifikan antara efikasi diri dengan kemampuan adaptasi akademik dimana hasil positif menunjukkan hubungan yang searah artinya semakin tinggi efikasi diri maka kemampuan adaptasi akademik akan meningkat. Disarankan bagi mahasiswa tingkat pertama untuk mengembangkan efikasi dirinya untuk meningkatkan kemampuan adaptasi akademiknya dengan bersosialisasi dan berdiskusi dengan teman – teman di perkuliahan.
English Abstract
Self-efficacy is a belief about the ability to solve a task or problem, in the first degree students, self-efficacy can affect their adaptations to lectures. The aim of the study was to analyze the association between self-efficacy and academic adaptation abilities in first-degree students of Nursing Program at Brawijaya University. The study used descriptive analytical correlational with cross-sectional study design. Participants of this study amounted of 63 first degree students of Nursing Program at Brawijaya University, which are selected by the total sampling technique. A questionnaire was used as an instruments for collecting data. The results of the Spearman correlation rank statistical test have a p-value 0,000 <0,05 and the correlation coefficient value was 0,445. This value shows that there is a significant relationship between self-efficacy and academic adaptability where the positive results indicate an unidirectional relationship which means that higher self-efficacy will increase academic adaptability. It is recommended for first degree students to develop their self-efficacy to improve their academic adaptability by socializing and discussing with friends in lectures.
Other obstract
-
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FK/2019/60/051909124 |
Uncontrolled Keywords: | Efikasi Diri, Kemampuan Adaptasi Akademik, Mahasiswa Tingkat Pertama, Self efficacy, Academic Adaptation Ability, First Degree Students |
Subjects: | 600 Technology (Applied sciences) > 610 Medicine and health > 610.7 Education, research, nursing, services of allied health personnel |
Divisions: | Fakultas Kedokteran > Ilmu Keperawatan |
Depositing User: | Budi Wahyono Wahyono |
Date Deposited: | 26 Aug 2020 04:29 |
Last Modified: | 19 Oct 2021 03:53 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/175542 |
![]() |
Text
Pranda Anas Azizah.pdf Download (4MB) |
![]() |
Other (Thumbnails conversion from text to thumbnail_lightbox)
lightbox.jpg Download (17kB) |
![]() |
Other (Thumbnails conversion from text to thumbnail_preview)
preview.jpg Download (7kB) |
![]() |
Other (Thumbnails conversion from text to thumbnail_medium)
medium.jpg Download (2kB) |
![]() |
Other (Thumbnails conversion from text to thumbnail_small)
small.jpg Download (1kB) |
Actions (login required)
![]() |
View Item |