Pre-service English Teachers’ Perspectives towards Teacher Professionalism: A Narrative Inquiry

Diputro, Angga Dwi Cahyo Andar (2019) Pre-service English Teachers’ Perspectives towards Teacher Professionalism: A Narrative Inquiry. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Sejak 2018, terdapat 2.499 (dua ribu empat ratu sembilan puluh sembilan) calon guru yang disiapkan untuk menjadi guru profesional. Di Indonesia, guru-guru tersebut terdaftar dalam program pengembangan keprofesionalan yang disebut dengan PPG (Pendidikan Profesi Guru). Menjadi guru, mereka harus mematuhi keprofesionalan guru yang diatur pada UU Nomor 14 Tahun 2005 yang menjelaskan bahwa peran guru, kompetensi guru, dan program pengembangan keprofesionalan guru merupakan aspek-aspek penting dalam menentukkan keprofesionalan guru. Karena mereka telah menguasai pengajaran, mereka pasti memiliki konsep sendiri atas keprofesionalan yang menjuruk kepada efikasi diri dan kepedulian terhadap pengajaran. Selebihnya, pengalaman merupakan alasan utama guru menganggap dirinya profesional. Maka dari itu, penelitian ini dilakukan dengan tujuan untuk mengetahui perspektif calon guru Bahasaterhadap profesionalisme guru. Penelitian ini menggunakan desain penelitian narrative inquiry yang dibawah metode kualitatif. Subjek penelitian ini adalah sepuluh calon guru Bahasa Inggris yang memiliki latar belakang pendidikan, pengalaman, dan bahkan ketertarikan yang berbeda-beda. Panduan wawancara semi struktural yang diadaptasi dari Yuwono (2008) dan panduan FGD yang dikembangkan dari 4 studi terdahulu dan UU Nomor 14 Tahun 2015 digunakan sebagai cara untuk mengambil data. Untuk menghidari data yang bias, triangulasi sumber dan metodology diterapkan. Merespons peraturan yang mengatur profesionalisme guru di Indonesia, caon guru berfikir bahwa peraturan tersebut harus lebih fleksible dan praktis. Mereka juga memperlihatkan bahwa peran guru, kompetensi guru, dan program pengembangan keprofesionalan guru merupakan penentu profesionalisme guru seperti yang dijelaskan di dalam peraturan yang ada. Namun, calon guru tersebut beranggapan bahwa peran guru merupakan aspek pendukung terhadap kompetensi guru di dalam kelas. Maka dari itu, kompetensi guru merupakan faktor utama yang dapat mempengaruhi dan menentukan profesionalisme guru. Selanjutnya, sertifikasi guru berisikin beberapa program pengembangan keprofesionalan yang dibutuhkan untuk meningkatkan kompetensi guru. Namun, beberapa perspektif dianggap hanya sebagai cerita. Maka, peniliti merekomendasikan untuk melakukan penilitan etnografi untuk melihat kebenaran dari pengalaman calon guru seutuhnya.

English Abstract

Since 2018, there are 2.449 (two thousand four hundred and forty nine) pre-service teachers (PSTs) who are prepared to be professional teachers. In Indonesia, those PSTs are enrolled in the professional development program called PPG (Pendidikan Profesi Guru). To be a teacher, they have to obey teacher professionalism regulated in the Law Number 14 Year 2005 explaining, among others, that teacher roles, teacher competencies, and teacher professional development programs are the important aspects in determining teacher professionalism. As they have already mastered in teaching, PSTs indeed have their own concepts of professionalism as referring to their self-efficacy and concerns in teaching. Nevertheless, to some extent, experiences are the main reason of the teachers self-proclaimed that they are professional. In order to know their perspectives towards teacher professionalism, this research is conducted. This research used a narrative inquiry research design under the qualitative research method. The subjects were ten pre-service English teachers who have different background of studies, experiences, and even interests in becoming teachers. An adapted semi-structured interview guideline from Yuwono (2008) and FGD guideline developed from 4 previous studies and the Law Number 14 Year 2005 were employed to collect the data. To avoid bias data, triangulation of source and methodology was conducted. Responding to the law that regulates teacher professionalism in Indonesia, the PSTs thought that it has to be more flexible and practical. They also revealed that teacher roles, teacher competencies and teacher professional development program are the determiners of teacher professionalism as what is explained in the law. However, they considered that teacher roles can be supportive aspect towards teacher competencies performed in the classroom. Thus, teacher competencies are the most dominant factor that can influence and determine teacher professionalism. Further, professional teacher certification consisting various professional development programs is needed to improve their competencies. Yet, some perspectives were considered to be only stories and verbal experiences. Therefore, the researcher suggests that proper ethnographical studies are deployed to enlight the truth of the PSTs’ lifetime experiences.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FIB/2019/263/051908721
Uncontrolled Keywords: calon guru bahasa inggris, profesionalisme guru, narrative inquiry-pre-service teachers, professionalism, narrative inquiry
Subjects: 300 Social sciences > 371 Schools and their activities; special education > 371.1 Teachers and teaching, and related activities
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 06 Oct 2020 10:59
Last Modified: 06 May 2024 01:29
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/175394
[thumbnail of Angga Dwi Cahyo Andar Diputro.pdf] Text
Angga Dwi Cahyo Andar Diputro.pdf

Download (2MB)

Actions (login required)

View Item View Item