Indonesian EEL Learners' English Phonemic Awareness

Yurianto, Lintar (2019) Indonesian EEL Learners' English Phonemic Awareness. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Kesadaran fonemik adalah kemampuan untuk mendengar dan mernanipulasi suara dalam kata-kata yang diucapkan dan pemahaman bahwa kata-kata dan suku kata yang diucapkan terdiri dari urutan suara ucapan. Kesadaran fonemik penting karena dapat membantu siswa untuk memahami prinsip alfabet dan rnengharuskan siswa untuk memperhatikan bagaimana hug of mewakili suara. Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui kesadaran fonemik peserta didik EFL Indonesia. Dalam rnengumpulkan data, penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif. Partisipaii dalam penelitian ini adalah 100 mahasiswa semester tiga Program Pendidikan Bahasa 1nggris Universitas Brawijaya. Instrumen penelitian ini adalah Tes Kesadaran Fonemik yang diadopsi dari Dr. Michael Heggerty (2017). Tes ini mengukur 5 keterampilan: (1) onset fluency, (2) final sound, (3) medial sound, (4) blending, dan (5) segmenting. Temuan penelitian ini mengungkapkan bahwa Kesadaran Fonemik peserta didik EFL Indonesia dikategorikan buruk dengan rata-rata 17,9 (Poor = X< 20.2, Medium = 20_2<X<293, Advance = X > 29.7). Mereka berusaha dalam mengidentifikasi kelancaran onset, itu dikategorikan buruk dengan rata-rata 2,85. Dilkuti dengan mengidentifikasi suara akhir dengan rata-rata 3,87 dan mengidentifikasi suara medial dengan rata-rata 3,97 yang dikategorikan sedang. Dalam keterampilan blending, skor rata-rata dikategorikan sedang karena rata-rata 5,09. Yang terakhir adalah keterampilan segmentasi yang memiliki kategori buruk karena rata-rata 1,47. Dapat disimpulkan bahwa pelajar EFL Indonesia berjuang dalarn mengidentifikasi PA.

English Abstract

Phonemic awareness (PA) is the ability to hear and manipulate the sounds in spoken words and the understanding that spoken words and syllables are made up of sequences of speech sounds. PA is important because it can help students to understand the alphabetic principle and it requires students to notice how letters represent sound. This research conducted to find out the phonemic awareness of Indonesian EFL learners. In collecting the data, this research using qualitative approach. The participants of this research are 100 third-semester students of English Language Education Program Universitas Brawijaya. The instrument of this research is Phonemic Awareness Test adopted from Dr. Michael Heggerty (2017). The test measured 5 skills: (1) onset fluency, (2) final sound, (3) medial sound, (4) blending, and (5) segmenting. The findings of this research reveal that the Phonemic Awareness of Indonesian EFL learners are categorized poor with mean 17.9 (Poor = X< 20,2, Medium — 20,2<X<29.7, Advance = X > 29.7). They are struggling in identifying onset fluency, it categorized poor with mean 2.85, Followed by identifying final sound with mean 3.87 from 10 and identifying medial sound with mean 3.97 from 10 that are categorized medium. In blending skill, the mean score is categorized medium since the mean 5.09 from 10. The last is segmentation skill who have category poor since the total score is 1.47 from 10. It can be concluded that Indonesian EFL learners are struggling in identifying English phoneme.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FIB/2019/234/051908692
Uncontrolled Keywords: English Phoneme, Phonemic Awareness, Consonant, Vowel, Onset Fluency Skill, Final Sound Skill, Medial Sound Skill, Blending Skill, Segmentation Skill.
Subjects: 400 Language > 414 Phonology and phonetics of standard forms of languages
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 04 Sep 2020 15:44
Last Modified: 22 Feb 2022 02:27
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/175320
[thumbnail of Lintar Yurianto.pdf]
Preview
Text
Lintar Yurianto.pdf

Download (75MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item