A Study of Demotivation Factors at English Classes in POLTEKAD Malang

Azizah, Khodijah Ismatul (2019) A Study of Demotivation Factors at English Classes in POLTEKAD Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Motivasi merupakan hal yang sangat penting bagi siswa dalam mempelajari sebuah bahasa, motivasi memiliki lawan kata yaitu demotivasi. Demotivasi merujuk pada faktor-faktor yang berlawanan dengan motivasi dan menurunkan minat siswa untuk belajar Bahasa Inggris di dalam kelas dan berpartisipasi di dalam kelas. Untuk mengetahui faktor yang paling menonjol dan faktor yang paling mempengaruhi tingkat demotivasi siswa maka peneliti menggunakan teori 9 faktor demotivasi yang dikemukakan Dornyei (2001) dan dua faktor tambahan yaitu Usia & Jabatan. Peneliti menggunakan metode kuantitatif dan analisa deskriptif statistik dengan menggunakan seperangkat kuesioner yang dibagikan kepada 159 murid di Politeknik Angkatan Darat sebagai instrumen penelitian. Peneliti menggunakan teori 9 faktor Demotivasi dari Dornyei (2001) dan teori relasi kuasa yang di kemukakan oleh Richmond dan McCroskey (1992) untuk menganalisa temuan penelitian. Hasil dari penelitian menunjukkan bahwa Gangguan dari Bahasa lain menjadi faktor yang paling menonjol dalam menurunkan motivasi siswa. Sedangkan,Sikap Negatif Terhadap Pembelajaran Bahasa Asing menjadi faktor terendah dalam menurunkan motivasi siswa. Berdasarkan hasil dari pertanyaan terbuka dapat disimpulkan bahwa, guru menjadi faktor yang paling menurunkan motivasi siswa dan ganguan dari bahasa lain menjadi faktor terkecil dalam menurunkan motivasi siswa. Usia dan Pangkat juga menunjukkan kontribusi seperti yang tercantum dalam pertanyaan terbuka dan hasil dua analisa kuesioner. Usia berkaitan dengan kegagalan yang pernah dialami siswa, sedangkan Pangkat berkaitan dengan relasi kuasa di dalam kelas. Peneliti berharap untuk penelitian selanjutnya dapat menggunakan metode campuran agar lebih mengetahui dampak dari Usia dan Pangkat dalam belajar Bahasa Inggris di kelas.

English Abstract

Although motivation has been crucial thing for learners in learning a language, there is an opposite for motivation named demotivation. Demotivation refers to factors which contradict to motivation and diminish students’ enthusiasm in learning English and participate in classroom activities. Thus, to know the most salient demotivation factors and the most demotivating factors the researcher use 9 demotivation factors proposed by Dornyei (2001) and two additional factors named Age and Rank. Quantitative approach and descriptive statistics analysis were employed in this research by distributing a set of questionnaire to 159 students at Politeknik Angkatan Darat. In the process of analyzing the collected data to answer the research problems, the researcher uses theory from Dornyei (2001) and Power relation theory by Richmond and McCroskey (1992). The result of the study shows that interference of another foreign language studied by pupils is the most salient and demotivating factor. While Negative attitude toward the foreign language studied is the least salient demotivating factor. Moreover, teachers become the most demotivating factor and interference of other language become the least demotivating factor based on the open-ended’s result. Age and Rank as the two additional factors showed contribution in demotivating students based on the result of open-ended question and two types of analyses on the questionnaire results. The students mentioned Rank and Age unexpectedly in most of the students answers responding to the open-ended question. Rank is related to the power relation in the classroom and Age is related to the students experience in failure when learning the language. Hopely, further researcher could conduct a similar topic of research using mixed methods to know the impact of Age and Rank in learning English at the classroom.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FIB/2019/252/051908710
Uncontrolled Keywords: Demotivasi, Faktor Demotivasi-Demotivation, Demotivators
Subjects: 300 Social sciences > 370 Education > 370.1 Philosophy and theory, education for specific objectives, educational psychology > 370.15 Educational psychology > 370.154 Motivation to learn
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 08 Oct 2020 04:37
Last Modified: 07 Nov 2023 04:01
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/175262
[thumbnail of Khodijah Ismatul Azizah.pdf] Text
Khodijah Ismatul Azizah.pdf

Download (2MB)

Actions (login required)

View Item View Item